Etableringsplaner i Sollefteå

 Av: Lars Olof Känngård 1996 10 20 1996 11 07 .v2

Hoppa åter till Inledning    Hoppa åter till Dagboken   Gå till Dagboken  Visa i nytt fönster

Innehåll

Bakgrund
Marknaden i Sverige
Priser -
undersökningsmarknaden
FÖRETAG SOM ÄR MEDLEMMAR I SMIF
FÖRETAG SOM EJ ÄR
SMIF-MEDLEMMAR
Verksamhetens första år
Etablering i
Sollefteå
Kunder - egen kraft vid start
Marknadsföring - Marknadsavdelning
Bolag -
huvudmän
Finansiering
Bank
Regionalpolitiskt stöd
SÄKERHET
Utvecklingskostnader
Allmänna kommentarer till BUDGET

Investeringar
Resultat & Balans
Oktober 1996
Budgeterad balansräkning
december 1997
Resultatbudget december 1997
Resultatbudget -
kostnadskonton
Rekryteringsplan
Löner
Utbildning
Risker
Produkter
Bilagor
LOKALER -
INVESTERING FÖR LOKALER
OUTSOURCE - MARKETING
CURRICULUM VITAE
J. ERIKSSON
CURRICULUM VITAE
H. JOHNSSON
"BOLAGS ORDNING"
STYRELSEN & PERSONUPPGIFTER

Trendit Research Swden AB
kommer att erbjuda dagliga undersökningar till annonsörer och
mediaföretag som önskar uppföljning på gjorda kampanjer eller
mätningar inför kommande, information om hur deras
målgrupper ser ut, konsumtionsmönster etc.
Nödvändig kunskap för strategisk media- och annons planering.
Trendit kommer naturligtvis även att kunna erbjuda företag, organisationer samt
offentliga sektorn helt nya möjligheter för uppföljning
samt verifiering av kvalitetssäkring.

 

Bakgrund
Skandinavisk Mediekonsult (SMK) är ett marknadskommunikations konsult företag i Stockholm som varit verksamt sedan 1989, koncernen hade en omslutning 1995 på 84 miljoner kronor med verksamheter i Sverige, Norge samt Danmark. SMK skapade 1994 ett eget undersökningskoncept. Ett av dessa var Stockholms-mätningen, en mediekonsumtionsundersökning i Stockholm.

Undersökningskoncepten fördes senare samman under, Marketing Toolbox, ett företag inom SMK gruppen som arbetade vidare med koncepten där bland annat Stockholmsmätningen och de andra undersökningarna ingick.Under senare delen av 95 uppstod ett motstånd från annonsförmedlare att använda sig av resultat från mätningarna då dessa utfördes av en konkurrent. Ägaren av SMK beslöt då att söka finna andra former och inledde en dialog med Känngård om möjligheten att skapa ett koncept som var fritt från konkurrens problematiken.

Lars Olof Känngård har sedan förvärvat samtliga rättigheter och befintliga databaser och nu i oktober lagt färdigt grunden för den nya verksamheten som kommer att etableras i Sollefteå.

Trendit Research AB kommer till en början att baseras på en utvecklad form av Stockholmsmätningen kallad Storstadsmätningen.

Trendits unique selling points är kostnadseffektivitet tack vare den avancerade IT-tekniken och det faktum att Trendit Research AB kommer att specialisera sig på de tre viktigaste marknaderna i Sverige, Stockholm Göteborg och Malmö.

I de strategiska förberedelserna har även utveckling av produkter inneburit att Trendit kan erbjuda marknaden tjänster inget annat institut idag har, men som ofta efterfrågas av annonsören. Andra "unique selling points", med respekt för konkurrenterna, är hastighet, flexibilitet, historisk kunskap om dessa marknader och inte minst, Trendit kan genom kombinationen av modern teknologi och människan i centrum erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser.

render och undersökningar om hur konsumenten uppfattar annonsörers budskap sker ofta i undersökningar som utförs under en vecka eller en kalendermånad. Många institutioner gör även enkät undersökningar som innebär att resultatet är mer en spegling av vad som tidigare hänt än vad som för dagen är aktuellt. Trendit kommer att bygga upp sin verksamhet på att utföra dagliga intervjuer som kan vara kunden till nytta redan samma dag eller dagen efter utförd mätning.

Research verksamheten och kvalitén i verksamheten kommer att vara en ledstjärna, varför vi har som målsättning att knyta nyckelmedarbetare till verksamheten vilka kan bidra med både erfarenheter från branschen och goda kunskaper inom statistik och trendmätningar. rfarenhet från branschen och gedigna kunskaper om just grunden som verksamheten byggs upp kring står Jonake Eriksson för, som följer med konceptet från SMK och blir Trendit’s verkställande direktör. Den långa erfarenhet som Lars Olof Känngård har från utveckling av telebaserad datorteknik skapar en betydelsefull grund då Trendit kommer att utveckla unika hjälpmedel för att effektivisera intervjutekniken.

Nätverk av kontakter och nätverk inom branschen är tillika en av nycklarna som garanterar framgång. Vi har även tillförsäkrat verksamheten breda nätverk inom närliggande branscher som kommer att bidra med utvecklingen och verksamhetens framgång.

Data teknologin inom branschen för intervjuarbete bygger oftast på traditionella mjukvaror som har många år på "nacken". Trendit kommer att utveckla moderna Windows baserade system som bygger på användarvänlighet. Tillika kommer Trendit att utveckla datorstödda rutiner för att verksamheten skall kunna utvecklas med arbetsplatser på distans till vår huvudverksamhet.Information om hur man hanterar och bearbetar informationen har ett stort värde, inte minst på vilket sätt ett resultat redovisas. Trendit avser att utveckla verksamheten med hög kvalité och om möjligt nå ISO 9000 standard. Nya hjälpmedel kommer även att göra det möjligt att nå kunderna med rapporter som blir lättlästa och begripliga för personer som annars inte är vana vid att studera statistiska resultat.

Teknologin är som vi redan påpekat en av grunderna till Trendit’s framgång. Förutom utveckling av datoriserade intervju hjälpmedel avser vi att utveckla telebaserade stödsystem som gör det möjligt att utföra flera samtidiga intervjuer utan att det belastar operatören. Trendit kommer vidare att ha ett nära samarbete med SMK som bidrar med ett nätverk av kompetens och erfarenhet inom den strategiska planeringen inför framtida expansion i Sverige och Europa.

Åter till innehåll

Marknaden i Sverige
Den Svenska marknaden ökade markant under 1995. Den totala omsättningen var 1.215 miljarder SEK. De största aktörerna på marknaden är: TEMO, SIFO, Borell, Demoskop, GFK Sweden, IMU-Testologen, Infratest Burke, AC Nielsen och Scandinfo.

Nyligen, denna sommar, gick SIFO och IMU- Testologen ihop och bildade ett bolag. Det nya företaget kommer att bli en ledande aktör, tillsammans med SCB, Statistiska Central Byrån. SCB utgör omkring 20% av marknaden och resterande del av marknaden består av mindre research företag (omsättning under 12 miljoner). De stora instituten ovan, förutom SCB, är medlemmar i SMIF - det Svenska research företags förbundet. Trendit bör inom kort ha en omsättning på 12 miljoner SEK om året och därför kunna ansluta sig till SMIF. Ett medlemskap som är viktigt för företagets trovärdighet.

De företag som Trendit i initialskedet kommer att konkurrera med är de mindre företagen som bl.a. Hermelin Gruppen i Norrköping och SverigeBarometern i Åre, speciellt i fråga om pris och kapacitet vad gäller intervjukår och kunskap inom branschen. Naturligtvis är samtliga företag med en egen researchverksamhet att betrakta som konkurrenter, men vad gäller intervjukapacitet är de större företagen än så länge överlägsna.

De flesta större företagen är lika varandra i vad de har att erbjuda marknaden. Samtliga har färdiga produkter som telefonomnibus (bussar) där man dagligen eller några dagar i veckan genomför telefonintervjuer över hela landet i vilka kunder kan lägga in egna frågor som ställs till dessa personer som rings upp. Genom dessa bussar blir det billigare för kunden eftersom intervjuerna ändå skulle genomföras. Företagens olika bussar kan innehålla frågor om reklamerinran, medievanor eller trackingfrågor (oftast ett område per buss).

När det gäller Trendit kommer medievanefrågor att genomföras dagligen i tre specifika städer; Stockholm, Göteborg och Malmö. Detta gör att antalet intervjuer kan hållas uppe per stad jämfört med om man gör en nationell undersökning då man ej har samma möjlighet att gå in i en specifik stad (förutom Stockholm där 19 procent av befolkningen bor) och gör enskilda körningar.

Trendit har valt mediekonsumtionsundersökning i storstad som sin spjutspetskompetens av den anledningen att efterfrågan på att genomföra undersökningar i dessa städer är stor. Dessa undersökningar som efterfrågas är eftermätningar och trackingundersökningar.

Åter till innehåll

Målgruppsbeskrivning
Då undersökningen i grunden är en medieundersökning som visar den dagliga och veckovisa konsumtionen av de flesta medier i respektive stad faller det sig naturligt att medier är en av målgrupperna för Trendit . Medier kan även vilja erbjuda sina kunder att mäta erinran av de annonser eller spottar som kunderna köper. Här har Trendit ett unikt verktyg eftersom medievanefrågorna ställs samtidigt som frågor om erinran för en viss kampanj, vilket gör att korskörningar kan göras mellan mediefrågor och de kundspecifika frågorna, och det som är viktigt här är att Trendit, till skillnad från många av de andra nationella mediebussarna, har tillräckligt stora baser för att gå ned på ett specifikt medium och göra dessa körningar. Så när det gäller medier finns minst två produkter att sälja, dels tendensrapporter över medievanor, dels erinransmätningar (genom medierna) till deras kunder.

Lokala medier kan även vilja köpa opinionsfrågor för att sedan skriva en artikel runt resultatet.

Förmedlare
Är den målgrupp som har flest potentiella kunder vad gäller erinransmätningar. På samma sätt som medierna vill de kunna erbjuda sina kunder att genomföra mätningar som beskriver hur en kampanj mottagits där den visats. Många gånger har förmedlarna nationella kunder med storstad som sin viktigaste marknad och vill därmed kunna mäta denna separat.

Denna information är även en feedback för förmedlaren om hur bl.a. medievalet var för kampanjen. Genom att mäta regelbundet kan man med hjälp av denna information finna den bästa placeringen av medieinvesteringarna. Även förmedlare är i behov av snabb medieinformation, just för att kunna ge kunden bästa möjliga rådgivning i mediedjungeln.

Byråer
Ibland har en byråkund ingen förmedlare utan byrån agerar som en fullservice byrå och kan i de fallen ha nytta av både medieinformation och eftermätningar. Många gånger är det dock förmätningar vad gäller mottagande, förståelse och uppfattning av deras verk som byråer önska mäta. Denna typ av mätningar görs i form av att en liten grupp personer träffas och får en grundlig genomgång av den tilltänkta kampamjen vilket Trendit kan förmedla.

Åter till innehåll

Annonsörer
De flesta stora annonsörer har idag förmedlare och förlitar sig på dessa rådgivare vad gäller inköp av de tjänster kan Trendit erbjuda. Vad som dock kan sägas är att trackingundersökningar och erinransmätningar är av största vikt för att kunna hålla koll på deras och konkurrenternas share of mind och jämföra detta med deras share of voice Ett känt företag (hög share of mind) behöver i allmänhet ej annonsera för lika stora summor som ett nyetablerat företag för att locka till sig köpare. På detta sätt kan företaget se om det kan dra ned på investeringarna och ändå behålla hög kännedom om sin målgrupp.

Undersökningskonsulter, Undersökningsinstitut
Då Trendit har en egen intervjukår kan intervjutjänst även erbjudas till undersökningsföretag som ej har egen intervjukår eller som anser de tjänster Trendit kan erbjuda vara billigare och effektivare beroende på uppdragets art.

 Priser - undersökningsmarknaden
Prisuppgifterna är ungefärliga. De varierar beroende på vad det är man ska undersöka, hur svårt det är att få tag på målgruppen (alltså den tid man är tvungen att lägga ned för att få tag på rätt person) och vilken region som utgör populationen. Ju mindre desto dyrare kan det bli eftersom man ej kan vara med i en viss regelbunden buss.

Företag som är medlemmar i SMIF

Företag Undersökn.metod Inriktning ca Priser per intervju
Borell Kvalitativ grupp, djupintervjuer 30-40 tkr
Demoskop Kvalitativ + kvant grupp, djupintervjuer
12 kr per telefonintervju - en fråga
50.000 (typ)
GFK-Sverige Kvantitativ Konsumentpanel för köpbeteende
Butik - scanning
AD hoc
ca 20 kr per int och fråga
IMU-Testologen Kvantitativ + kval Omnibus (besök, postal, telefon)

medieundersökningar medievalsprogram
reklamvolymmätningar

12 kr int och fråga
Infratest Burke Kvantitativ + kval konsument & handel
Företag & Tjänster
Automotive Kommunikation
egna analyssystem för marknadsföringsbeslut och företags/kvalitetsutveckling
Ad trend (reklammätnin.tracking)
 

 

5 - 38.500 per produktkategori

AC Nielsen Kvanitativ + kval varuflödet genomdetaljhandeln
konsumentundersökningar (intervju + obs + TV-mätningar)
 

12 kr per int och fråga

SIFO Kvanitativ + kval SIFOs Konsument Monitor (studerar värderingar) Opinionsundersökningar

Ad hoc

 

10 kr per int och fråga

TEMO Kvanitativ + kval Konsumtionsvaruindustrin
Opinionsundersökningar
TV kampanjbarometern

Ad hoc

ca18 kr per intervju och fråga

från 9.000 kr

ca 40.000

Företag som ej är SMIF-medlemmar

Åter till innehåll

Företag Undersökn.metod Inriktining ca Priser
Sverige Barometern Kvantitativ Reklammätningar

bevakning av produkter, företag

7 kr per intervju och fråga
Hermelin Gruppen Kvantitativ Konsumtionsmätningar
(media,
Ad hoc
25.000 kr

4 frågor - 500 intervjuer

Kommunicera Kvalitativa grupp - djupintervjuer
Universum Kvantitativa enkät & telefon
Ungdomar
ca 70.000 per år
Eureka Kvantitativ + kval VD-omnibus
Ungdomsforum

Medieomnibus (frågor ställs till annonsörer, förmedlare och byråer)
3000 - 4000 kr per fråga

Från 7000 kr per ort

35 000 kr

Ruab Kvantitativ Radioundersökningar
Reklammätningar
75000 per år

8.000 två frågor

Åke Wissing Kvantitativ + kval Reklammätningar
Ad box
från ca 25 000
MMS Kvant/kval TV vanor (People meter)
Ad hoc
Förtester
Eftertester
 

ca 40.000


Verksamhetens första år

Trendit’s första verksamhetsår
Under de första 6 månaderna kommer verksamheten att byggas upp kring en kärngrupp av personer som tillsammans kommer att utgöra grunden för företaget. Personerna kommer att vara ägare, VD, fyra säljare, assistent, statistiker, analytiker samt sex till åtta personer som skall utföra intervjuerna. Inom sex månader kommer vi att ta i drift vårt utvecklade Voicesystem "Svar på tal" vilket innebär att en person (operatör) som utför intervjuer kommer kunna genomföra ett flertal intervjuer samtidigt. Den stora fördelen blir att Trendit kan öka kapaciteten vad gäller intervjuresurser samt möjliggöra ett ökat antal uppdrag. I samband med denna utveckling kommer även fler säljare att anställas, vilket i sin tur genererar mer rapportarbete åt fler analytiker.

Den produkt som vi initialt kommer att sälja är en regelbunden medieundersökning där vi genomför intervjuer i Stockholm, Göteborg samt Malmö. Antalet intervjuer kommer med Voicesystemet att utvidgas från 90 per dag till 300 per dag. Steg två blir att utveckla undersöknings metod och urval till att kunna omfatta nationell täckning, vilket gör hela Sverige och dess aktörer till en potentiell marknad. Utvecklingen av Voicesystemet omfattar både utveckling av ett gränssnitt som gör det möjligt till en interaktiv dialog mellan det telebaserade Voicesystemet och personen som övervakar intervjun. Ett färdigutvecklat system har även en potentiell marknad som egen produkt. Diskussioner pågår med bland andra Ericsson om deras intresse att delta i utvecklingsarbetet samt vidare om de har intresse att sälja produkten.

Potentiella kunder för denna produkt är landets stora institut som idag använder intervjusystem där operatören intervjuar en person åt gången. Med detta system kan samtliga institut rationalisera sina kostnader och utvidga sin verksamhet. Utbildning följer naturligtvis på detta. Vidare avser vi att utveckla våra egna rutiner och tekniska hjälpmedel så att vi även kan hantera rutiner på distans. Detta i syfte att förverkliga ägarens visioner om möjligt distansarbete inom kommunen och länet från hemmet eller från mindre arbetsplatser i de mer glest befolkade byarna. Det finns även andra betydelsefulla aspekter på ett utvecklat koncept som kan ge Trendit mycket intressanta marknadsfördelar och som med fördel både kan utvecklas och prövas inom länet.

Åter till innehåll

Etablering i Sollefteå
Efter erfarenheter från etableringen av TELiT samt mot bakgrund till att ett nära samarbete kommer att finnas mellan TELiT och Trendit är närheten en viktig faktor, varför vi valt att söka finna former för ett förverkligande på Nipan området.

Redan från start kommer verksamheten att anställa ca 14 personer och före utgången av 1996 kommer minst 16 personer att vara verksamma inom företaget. Huvuddelen av de anställda kommer att finnas i Sollefteå. För att nå ut till kunderna kommer vi att ha ett antal säljare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Initialt 3 stycken med målet att dessa skall vara ca 5 stycken inom ett år. Utbildning av personal kommer att starta redan i November månad. I samarbete med Arbetsförmedlingen hoppas vi , förutom initiala utbildningsinsatser även kunna starta utbildning för analytiker som på sikt kan få arbete hos Trendit. Verksamheten beräknas kunna vara i kontinuerlig drift före slutet av innevarande år.

Kunder - egen kraft vid start
En betydelsefull faktor för ett lyckat genomförande bygger på att vi måste hålla oss till en viss tidsplan. Inte minst på grund av den kunddatabas som ingår i det paket av som lyfts in i verksamheten från Känngård sida. I detta ingår ett antal kunder som är i ett behov av i första hand produkten Storstadsmätningen, vilket man tidigare löpande har köpt. Om starten av verksamheten försenas och skulle komma att bli fördröjd till efter årsskiftet kan detta få direkta följder på hur dessa kunder ställer sig till att fortsätta använda produkten.

De kunder som bara väntar på att åter kunna få köpa trendmätningar är bland annat:
Metro, Bandit, Radio City,  Nöjesguiden, Airtime, Radiokonsulterna,

Vill man tala med någon av dessa kan en lämplig referens vara:
Referens: Ninna Engberg, säljchef på Airtime (Kinneviks säljbolag).
De har prenumererat på tendensrapporten ända sedan start och haft stor nytta av materialet. Tele: 08 - 562 024 81

Staffan Mattson, VD på Radiokonsulterna (Radioförmedlare). Tele: 08 - 663 33 40

Kunder som mer eller mindre kontinuerligt tidigare köpt så kallade Ad hoc undersökningar är:

Kunder Kunder Kunder
Klassiska Hits Dahl & Co (olika kunder) Expressen
Viking Line Radio City + kunder härigenom Z-TV
Eklof/Stadium Taxi Stockholm Nöjesguiden
Metro Passion (Pelle Lindberg) SvD
Sollentunamässan SJ Airtime
Posten Sportresor LRF
Skandia Aftonbladet Resumé
Radio Bandit TV-Sthlm Tema Resor
Skärholmens Centrum Haninge Centrum WOW (Telaris)
Forum Nacka Sturegallerian Tot. Comm ( Telaris, ITT)
Farsta Centrum Svenska Kabel-TV Pressbyrån
Scandic Hotel Bygg-Ole HBR (kunders räkning)
Folksam Statoil  

Samtliga företag i denna tabell kommer så snart nödvändiga beslut är fattade att få en presentation av Trendit och vad vi i framtiden kan göra för dem.

 

Åter till innehåll

Marknadsföring - Marknadsavdelning
Vi har planerat att redan från start anställa 2 säljare i Stockholm samt 1 i Göteborg och 1 i Malmö. Planerna är vidare att dessa skall genomgå utbildning i Sollefteå och på så sätt bli en sammantrimmad grupp även om man arbetar på annan ort. Vidare har vi tänkt att regelbundet se till så att alla anställda i företaget träffas och deltar i företagets planering och inte minst uppföljning. Att hitta personal till säljarbetet kan vara en känslig punkt, man vet ju inte riktigt vad dessa kan prestera för än de fått möjlighet att visa vad de kan. När resultat blivit känt tar det flera månader att genomföra förändringar. Av detta skäl har vi redan från start diskuterat möjligheten att söka finna samarbete med ett professionellt företag som kan marknadsföring. Huruvida vi väljer den ena eller den andra vägen får bli ett beslut som fattas av företagsledningen under november månad då man kunnat utvärdera inkomna ansökningar och utvärderat förslag på samarbeten som står till buds.

Som en bilaga till denna presentation finner ni under rubriken Outsource - Marketing en fördjupad ekonomisk analys av förhållandet egna säljare med provision mot alternativet att lyfta ut säljarbetet till ett externt företag.

 

Bolag - huvudmän
Trendit Research AB bildas med ett aktiekapital om 200.000 kronor där huvudägare kommer att vara Lars Olof Känngård 65%. Övriga huvudintressenter är GTi Galesi Telecommunication International Inc 24%, Jonake Eriksson 5% , Mikael Dahlquist 3% samt Håkan Johnsson 3%.

Styrelsen kommer initialt att bestå av:

Lars Olof Känngård
Har sedan slutet av 70 talet arbetat med kommunikationsfrågor, utveckling av telestrategiska system, produktkoncept och företag. Kommer som styrelsens ordförande arbeta aktivt i företaget och ansvara för strategisk utveckling.

Jonake Eriksson
Som tidigare arbetat inom SMK och blir verksamhetens VD. Bakgrund och utbildning, se CV.

Håkan Johnsson
Känd psykolog, arbetar inom beteendepsykologi. Se personlig CV under bilagor.

Sten Oskar Rönnberg
Prof.em, Institutionen för Socialt arbete, Socialhögskolan Stockholms Universitet. Efter den 14 november kommer en utförlig CV att på Sten att komplettera detta dokument. Detaljerade personuppgifter återfinns i bilaga.

Till revisor har vi utsett Karl Erik Eriksson, RTC Revision i Täby.

Härutöver kommer bl.a följande person att inneha en nyckelroll i företaget:

Mikael Dahlquist
Är systemerare med eget företag i Stockholm, är en av de bättre programmerare jag (Känngård) arbetat med under de senaste 10 åren. Kommer att ansvara för systemutveckling med inriktning på verksamhetens behov av egen utvecklad mjukvara.

Finansiering
Mot bakgrund av att grundkonceptet redan varit prövat, varifrån vi i planeringen för företaget kunnat dra stor lärdom och mot bakgrund av den anslagna strategin kan verksamheten koncentreras kring olika utvecklingsfaser samtidigt som verksamheten genererar löpande intäkter. I de planer som nu föreligger finns det utrymme för stor flexibilitet samt möjlighet att justera fundamentala tidsplaner i händelse av oförutsedda händelser. Trendit har ett budgeterat investeringsbehov på 6,5 Miljoner kronor i direkta investeringar. Härutöver bör man även ta med i beräkningarna en möjlig investering för anpassning av lokaler som kan komma att belasta verksamheten under 1997 eller senare. Vi kan inte i dag få fram kostnaderna för en lokalanpassning, men har gjort en uppskattad beräkning som återfinns under rubriken Lokaler på sidan *.

Genom lån från aktieägare har verksamheten tillförsäkrat sig finansiering av totalt 4,0 miljoner kronor inklusive aktiekapital. Resterande finansiering avses komma från Bank samt genom de stöd som verksamheten får vid etablering i Sollefteå. Om bifall ges för sökta krediter och stöd har verksamheten en total finansiering på 8.127.000 kronor samt ett beräknat resultat från verksamhetens första år på 2.000.000 kronor, före skatt. Soliditeten under första verksamhetsåret är närmare 53%, trots att verksamheten är under uppbyggnad.Arrow_back.gif (425 bytes)

Bank
Vi har sökt krediter hos Sparbanken som meddelat att man är intresserad av att ge verksamheten de krediter som här beskrivs under förutsättning att ansökan till Länsstyrelsen beviljas. Naturligtvis vilar ett slutligt ställningstagande även på att inga större förändringar sker i det material som lämnats till banken så som underlag. Verksamheten kommer att ansöka om ett lån om 600.000 kronor samt en check kredit om 400.000:- mot säkerhet i form av företagsinteckningar. Hur dessa företagsinteckningar kommer att läggas skall diskuteras.

Regionalpolitiskt stöd
Verksamheten kommer att ansöka om Lokaliserings- samt Utvecklings-stöd då verksamheten etableras i ett stödområde samt ansöka om lån. Beräknat på de direkta investeringskostnaderna har vi kalkylmässigt baserat ett stöd om 20% samt ett lån om 30%. I upprättad budget har vi delat upp stöd och lån i två faser sedan det är oklart huruvida verksamheten har behov av stöd i fråga om ombyggnad av lokaler. De initiala ombyggnadskostnader som verksamheten blir tvungen att genomföra kommer att finansieras genom reglering av hyresnivån.

Fas 1:

Lokaliserings & utvecklingslån om: 2 164 500 kronor
Lokaliserings & utvecklingsbidrag om: 1 443 000 kronor
Utvecklingsbidrag 500.000 kronor.

Fas 2:

Lokaliserings & utvecklingslån om: 750 000 kronor
Lokaliserings & utvecklingsbidrag om: 500 000 kronor

I upprättade kalkyler finns ett antal kostnadsposter som bör kunna betraktas som "mjuka" utvecklingskostnader. Vilka poster som här kan inrymmas hoppas vi kunna få klarhet i under samtal med regionalpolitisk enheten hos Länsstyrelsen. Vi har emellertid upprättad ett förslag "Schablonberäkning" som visar att vi bör kunna beräkna 2 782 458 kronor såsom bidrags grundade utvecklingskostnader, vilket endast är 38% av de faktiska kostnaderna. På detta belopp önskas endast utvecklingsbidrag. Om bifall ges skulle detta ge verksamheten ett ytterligare likviditetstillskott om 500.000:-

Om Länsstyrelsen i sin bedömning kan ta hänsyn till att utvecklingen kommer att leda till arbetsplatser i kommunen och länets mer glesa områden är fortfarande en öppen fråga, eller en fråga som är av intresse att diskutera.

Beträffande kostnader för iordningställande av lokaler har vi i dessa kalkyler inte räknat med några kostnader eller direkta investeringar. De kostnader som initialt har beräknats kan inrymmas inom ramen för närsluten Budget. De ombyggnadskostnader som nu är föremål för Trendit bärs av Sollefteå Förvaltaren AB, vilka vi hyr lokalerna från och betalar anpassningar med en fast procentsats per år. Vi kan senare ha ett behov av eventuella stöd för att anpassa permanent lokallösning till Trendit, av detta skäl har vi tagit med i ansökan under byggnader ett belopp på 2.500.000:-. Hur vi kommit fram till detta belopp kan ni läsa mer om under rubriken "LOKALER - INVESTERINGAR FÖR LOKALER".

Säkerhet
Företaget kan lämna säkerhet i bolaget i form av Företagsinteckningar. Mot bakgrund av bolagets goda balans och stora insats från ägare blir företagsinteckningar en stark säkerhet. På vilken nivå dessa skall ligga och från vilket värde får bli en fråga som måste diskuteras. Det är av stor vikt att lämna lite utrymme för händelser som vi i dag inte kan förutse, vi föreslår att Länsstyrelsen tar en position efter bankens engagemang samt att vi mellan bakens initiala engagemang och Länsstyrelsen lägger in en "buffert" på 500.000 kronor vilket skulle ge Länsstyrelsen företagsinteckningar från 1.500.000 och uppåt.

Utvecklingskostnader
Efter inledande samtal med Länsstyrelsen har vi kompletterat Budgetkalkylerna med en löpande beräkning för utvecklingskostnader.

Utvecklingen av företaget och företagets produkter kommer att ske under verksamhetens första 12 månader men i stor utsträckning under tiden oktober 1996 och fram till september månad 1997. Även om vi har en grund att stå på och ett antal redan kända produkter kommer vi att ha en utvecklingsfas. Hur man kan definiera denna fas är endast mätbart mot den produktiva tiden som är knuten till den direkta produktionen, dvs intervjuarbetet. Man skall således skilja mellan de värden som lyfts in som grund och kvalitén på arbetet som utgörs av produktionspersonal i ett nära samarbete med den nya tekniken. Vi har beräknat utvecklingskostnaderna till ca: 2.5 miljoner kronor, vilka i tiden är fördelade enligt följande per kvartal:

1996

Jan - Mars

Apr - Juni

Juli - Sept

Totalt

         

-461 522

-906 812

-705 374

-408 799

-2 482 507

Under denna period har vi utgått från en schablonmässig kostnad per månad dock fördelad per kostnadsgrupp, samt att den del som anses vara utveckling sjunker var månad. Man kan utan större vetenskapliga belägg påstå att alla kostnader under företagets första verksamhetsår är en del i utvecklingen men då produktionen skapar rörelseintäkter måste man göra bedömningen mot produktions mätbara faktorer. De totala kostnaderna för samma period uppgår till 7 910 187 vilket då skall jämföras med den kostnad som vi här ovan relaterar till utvecklingskostnad ( 34% ).

Var kostnad som i den löpande verksamheten kommer att rubriceras som hel eller del av utvecklingskostnad kommer att redovisas separat i bokföringen.

Vi kommer i vår ansökan till Länsstyrelsen att ansöka om ett utvecklingsbidrag på 500.000 kronor vilket motsvarar 20% av de beräknade och budgeterade utvecklingskostnaderna. Detta bidrag om det beviljas, kommer att öka företagets likvida position och utfaller i efterskott löpande allt eftersom kostnaderna uppkommer. Vi hoppas att eftersläpningen på utbetalningar skall kunna minimeras i tiden så att man kan använda stödet i företagets likviditetsplanering inom 3 månader från havda kostnader.

Allmänna kommentarer till BUDGET
Närslutet finner ni en detaljerad Budget för verksamhetens första två verksamhetsår inklusive innevarande tid för 1996.

Åter till innehåll

Investeringar
Följande investeringar är planerade för verksamheten:

Inventarier & Anläggningstillgångar

1

Koncept & Know how

10

3 500 000

2

Inventarier (i)

2

50 000

Inventarier

Möblemang arbetsplatser

3

Möbelpris budget

6

280 000

4

Möbler konferens - allmänt mm

6

30 000

5

Uppbyggnad av databas

2

200 000

6

Fasta kommunikationer

2

80 000

7

Arbetsstationer

2

335 000

8

Övrig kontorsutrustning

3

190 000

9

Server

6

60 000

10

Fax

6

27 000

11

Kopiator

6

60 000

12

Skrivare (a)

3

30 000

13

Skrivare (b)

3

18 000

14

Mjukvaror

2

40 000

15

Voiceplatform

10

160 000

16

Mjukvaru utveckling

10

820 000

17

Utbildning

6

200 000

18

Projektarbete

6

210 000

19

Resekostnader projektstart

3

225 000

6 515 000

Samtliga investeringar kommer i separat bilaga att beskrivas. Generellt kan sägas att alla tänkta förvärv och planerade investeringar kommer att föregås av en noggrann prövning. Vi strävar dock efter att försöka göra de flesta upphandlingarna genom det lokala näringslivet.

Punkten 1 avser förvärv av konceptet Marketing ToolBox inklusive mjukvara som tidigare använts under intervjuarbete. Vidare ingår samtliga rätter till konceptet, kunddatabas samt all tidigare dokumentation och utförda undersökningar från 1994 och framåt. Vidare ingår en unik kunskapsdatabas som innehåller 680.000 intervjuposter. Trendundersökningar till ett antal av närmare 70.000 stycken. Därtill ett antal Ad-Hoc undersökningar. Dessutom ingår systemdesign och know-how för det system som skall utgöra grunden i Trendit ‘s Voice system.

Separat värdering av denna post kommer att ske av två opartiska företag. Dels avser vi att anlita Ernst & Young AB samt möjligen ett företag som dagligen sysslar med finansieringsfrågor av företag.

Min personliga värdering av företag inom mervärdestjänster för telekommunikation samt inhämtade erfarenheter från såväl Sverige som andra länder visar att man normalt vid förvärv betalar 8 till 15 gånger årets resultat. I detta fall då vi både i Trendit talar om en tjänsteinriktad verksamhet samt en verksamhet där en teknisk integration och utveckling finns med är substansen i företaget betydligt större. Potentialen för en försäljning av det teletekniska systemet till andra företag och organisationer är stor och då inte bara i Sverige utan i världen. Troligtvis kommer ett samarbete med exempelvis Ericsson eller annan större telesystems tillverkare att inledas då denna färdiga produkt kan vara ett stort komplement till deras redan fungerande produkter. Väger man in dylika aspekter är avtalet mellan Känngård och Trendit en mycket försiktigt värdering och överenskommen prislapp.

I det fall samma kompletta koncept helt skulle förvärvas från tredje man skulle dels priset troligen vara högre och dessutom skulle inte en tredje man vara villig att ligga kvar med så stor andel i form av direkt riskinvestering.

Punkterna 2,3,4,7,8,9,10,11,12,13 samt 14 kommer att upphandlas efter att vi granskat offerter från flera möjliga leverantörer. De belopp som här redovisats är priser som införskaffats samt justerats uppåt så att det finns utrymme för eventuella justeringar. I möjligaste mån hoppas vi kunna göra upphandlingen från lokala företagare.

Punkterna 15,16,17 avser direkta investeringar för utveckling av såväl programrutiner som utveckling av Voice systemet. Dessutom har vi behov av att köpa externa kunskaper så att ett långsiktigt utbildningsprogram kan skräddarsys, vilket tillika skall följa ISO 9000 krav.

Punkterna 18 och 19 är kostnader relaterade till initialt projektarbete och del av företagets förverkligande som sedermera är en del av tillgångsmassan i företaget.

Resultat & Balans Oktober 1996
Vid etableringen med beviljade krediter samt bifallen ansökan från Länsstyrelsen
kommer verksamhetens balansräkning att se ut som följer:

Tillgångar
Omsättningstillgångar

Kassa och bank

6 955'

Kundfordringar

Övriga fordringar

Summa omsättningstillgångar

6 955'

Anläggningstillgångar

Maskiner och inventarier

Inventarier

Avskrivningar

Övriga långfristiga tillgångar

Summa anläggningstillgångar

0'

SUMMA TILLGÅNGAR

6 955'

Skulder och eget kapital
Kortfristiga skulder

Leverantörskulder

Skatteskuld

Övriga skulder

Summa kortfristiga skulder

0'

Långfristiga skulder

Bank

1 000'

Lån Länsstyrelsen

1 955'

Summa långfristiga skulder

2 955'

Eget kapital
Bundet eget kapital

Aktiekapital

200'

Aktieägarlån

3 800'

Reservfond

Summa bundet eget kapital

4 000'

Fritt eget kapital

Balanserat resultat

Årets (periodens) resultat

Summa fritt eget kapital

0'

Summa eget kapital

4 000'

SUMMA SKULDER OCH EGET KAPITAL

6 955'

57,52%

Budgeterad balansräkning december 1997

Åter till innehåll

Tillgångar
Omsättningstillgångar

Kassa och bank

798'

Kundfordringar

1 001'

Övriga fordringar

0'

Summa omsättningstillgångar

1 799'

Anläggningstillgångar

Maskiner och inventarier ex avskr

5 526'

Inventarier

6 419'

Avskrivningar

-893'

Övriga långfristiga tillgångar

Summa anläggningstillgångar

5 526'

SUMMA TILLGÅNGAR

7 325'

Skulder och eget kapital
Kortfristiga skulder

Leverantörskulder

Skatteskuld

Övriga skulder

213'

Summa kortfristiga skulder

213'

Långfristiga skulder

Bank

850'

Lån Länsstyrelsen

2 067'

Summa långfristiga skulder

2 917'

Eget kapital
Bundet eget kapital

Aktiekapital

200'

Aktieägarlån

2 140'

Reservfond

Summa bundet eget kapital

2 340'

Fritt eget kapital

Balanserat resultat

1 682'

Årets (periodens) resultat

173'

Summa fritt eget kapital

1 855'

Summa eget kapital

4 195'

SUMMA SKULDER OCH EGET KAPITAL

7 325'

57,27%

52,87%

Resultatbudget december 1997

Total

Försäljning

Storstadsmätning

7 578 000

Ad hoc

1 000 000

Övrigt

1 095 000

Kundförluster

Total försäljning

9 479 540

Direkta kostnader totalt

Interview cost

764 000

Säljlöner inkl soc avg

514 391

Sälj Provisioner

1 055 609

Direkta kostnader totalt

-2 333 999

Brutto resultat

7 145 541

9

Lönekostnader OH

Summa Lönekostnader OH

-3 482 897

Löpande omkostnader

Summa löpande omkostnader

-1 128 500

Övriga kostnader

Summa övriga kostnader

-878 900

Netto före avskrivn & skatt

1 655 244

Accumulerat netto

Etableringsstöd

1 281 800

Utvecklingsbidrag

496 501

Avskrivningar

-893 042

Räntekostnader

-644 995

Resultat efter avskr & Fin netto

1 855 344

Resultatbudget - kostnadskonton
I Resultatbudgeten är flera kostnader summerade i rubrikform, här kommer nu ett förtydligande av dessa och sammanslagna på årsbasis för tiden 1996 till december 1997.

Lönekostnader OH
Företagsledning & Administration

2 331 987

Inhyrd personal

610 000

Flight and train

240 000

Taxi & Frakt

42 000

Personal försäkring

20 000

Grupplivs försäkring

5 600

Pensionsförsäkring

163 310

Övriga omkostnader personal

Summa Lönekostnader OH

-3 482 897

Varav utvecklingsrelaterad

-1 185 241

Löpande omkostnader
Hyra Sollefteå

200 000

Hyra av kontor i Stockholm

28 000

Kontors materiell

43 500

Trycksaker

82 000

Fasta telekostnader

70 000

Porto mm

35 000

Löpande telekostnader

630 000

Summa löpande omkostnader

-1 128 500

Varav utvecklingsrelaterad

-431 225

Övriga kostnader
Avdragsgill representation

251 000

Ej avdragsgill repre.

46 000

Bilersättningar

139 000

Annonser & PR

322 500

Försäkringar

8 400

Revisionskostnader

98 000

Gåvor & presenter mm

14 000

Summa övriga kostnader

-878 900

Varav utvecklingsrelaterad

-241 250

Rekryteringsplan
Följande rekryteringsplan är den som nu ligger till grund för etableringen. Det summerade antalet personer kommer med största sannolikhet av överensstämma med antalet årsarbetskrafter. Intervjuarbete är i huvudsak arbeten som utförs under eftermiddagen och kvällen, en deltidstjänst lär vara troligast.

Med deltidstjänst menas en tjänst som har ca 20-30 timmar per vecka. Antal anställda kommer att skilja sig från vad som här nedan syns på grund av att verksamheten skall utföra intervjuer alla dagar i veckan även helger.

1996/1997

okt

nov

dec

jan

feb

ma

apr

maj

jun

jul

aug

sep

okt

nov

dec

Totalt anställda

1

14

14

16

17

17

17

18

18

20

20

21

22

22

22

FÖRETAGSLEDNING

1

5

5

6

6

6

6

7

7

7

7

8

8

8

8

SÄLJPERSONAL

2

2

3

4

4

4

4

4

4

4

4

5

5

5

INTERVJUPERSONAL

7

7

7

7

7

7

7

7

9

9

9

9

9

9

I det fall verksamheten beslutar sig för att lägga ut försäljning och marknadsföring till ett externt företag kommer detta att påverka antalet säljare. Nettoeffekten av ett lyckat samarbete med ett externt företag som skulle kunna bli Trendit ‘s egen marknadsavdelning är det faktum att utvecklingen av verksamheten troligtvis går snabbare vilket då ändå skapar samma mängd arbetsplatser.Åter till Inledning

Löner
I upprättad Budget har följande lönenivåer används som budgetmodell. Här bör nämnas att både Jonake Eriksson under 1996 endast tar ut 25.000 kronor per månad. Detta gäller även Känngård.

FÖRETAGSLEDNING
Jonake Eriksson VD

38 000

Lars Olof Känngård Strategi

35 000

Assistent

16 500

Sekreterare / ekonomi

15 000

Marknad - Statistik

17 000

Ekonomi

12 500

Teknik & Utveckling

18 000

Statistiker analys

17 500

Analytiker assistent

14 000

SÄLJPERSONAL

Stockholm

Säljansvarig

14 000

Säljare 2

14 000

Säljare 3

Göteborg

Säljledare

11 000

Säljare 2

11 000

Säljare 3

11 000

Malmö

Säljare 1

11 000

Säljare 2

11 000

Säljare 3

11 000

INTERVJUPERSONAL
Fast stationär personal

13 000

9 000

7 000

6 000

Deltid på distans

5 000

I tabellen ovan kan ni studera de olika lönenivåerna som vi utgår från.

Utbildning
Verksamheten kommer att försöka skapa en företagskultur som ständigt leder till utveckling av medarbetare, med målsättning att kunna arbeta utifrån ISO 9000 krav. Initialt avser vi att rekrytera ca 10 personer till en grundutbildning i intervjuteknik. Målsättningen är att 6-8 av dessa skall kunna anställas och kunna utgöra kärntruppen i den grupp som i framtiden skall hantera intervjuarbetet. Intervjuarbetet utförs till största del mellan klockan 16 och fram till 21 på kvällen.

Vi har fört en konstruktiv dialog med Arbetsförmedlingen i Sollefteå som kommer att vara oss behjälpliga vid både rekrytering och utbildning. Våra planer är att starta en grundutbildning under 8 veckor som varvas med praktiskt arbete.

Analytiker
Verksamheten har redan initialt behov av personal med kunskaper inom statistik och analytisk kompetens. Vi tror att denna kompetens kan vara svår att finna lokalt och hoppas kunna rekrytera personer med dessa färdigheter från annan ort. På sikt kommer ett flertal personer med denna kunskap att kunna få arbete hos Trendit. Vi avser att vidareutveckla research verksamheten vilken då kommer att kräva personal med denna kompetens. Vi hoppas här att Arbetsförmedlingen och Länsarbetsnämnden kan lägga upp kurser för arbetssökande så att dessa kunskaper på sikt kan hämtas i Sollefteå. Vi kommer även att ordna fortlöpande utbildning för personalen samt specialanpassad utbildning som kan stärka research avdelningen. Vi kommer senare att beskriva ytterligare detaljer kring utbildningsplanerna.

Risker
Mot bakgrund av att verksamheten bygger på beprövade produkter som efterfrågas på marknaden bedömer vi riskerna som synnerligen små. Dessutom har det tidigare konceptet vidareutvecklats och stöpts under en längre förberedelsetid vilket möjliggör en så snabb start som här planeras.

Den enda avvikelse som är trolig med tanke på att rekryteringen kan dra ut på tiden är det faktum att försäljningsarbetet kommer i gång en månad senare än vad som här nu är budgeterat. Detta innebär å andra sidan att kostnaderna tillika förskjuts i tiden. Vissa kostnader kommer att belasta en månads försening, men kommer inte att nämnvärt att påverka verksamhetens överlevnads förmåga. Upprättade kalkyler och budget har goda säkerhetsmarginaler, vilket borgar för en lugn start där omsorg om såväl personal som kunder kan känneteckna arbetet redan från start. Några externa risker eller faktorer som kan äventyra verksamheten finns inte enligt de bedömningar vi gjort.

Åter till innehåll

Produkter
Låt oss här beskriva några av våra produkter. Detta beskriver de traditionella produkterna. Nya produkter som blir en följd av planerad utveckling är ej medtagna.

Storstadsmätning - media

STOCKHOLM - GÖTEBORG - MALMÖ

Tendensrapport med flytande medelvärde
210 personer per vecka per stad = 420 personer per punkt
Resultatet presenteras i tabeller samt diagram 4 tendensrapporter per månad
Dags- och vecko konsumtion per stad 5.000
Dags- och vecko konsumtion två städer 10.000
Dags- och vecko konsumtion samtliga städer 13.000

Mediaprofil av en speciell målgrupp 10.000
Konsumtionsprofil av ett speciellt medium 10.000
Nettoräckvidder 10.000
Bruttoräckvidder 10.000
Erinransmätningar

3 frågor 1 fråga
Erinransmätning - storstad, var för sig 15.000 10.000

(2 veckors mätning)
420 personer fr Stockholm
231 personer fr Göteborg
126 personer fr Malmö total, kön, 3 åldersgrupper, stad för sig + mediekonsumtionen i respektive stad under den tid kampanjen pågått

Erinransmätning - tre städer var för sig 15.000 10.000

(2 veckors mätning)
420 personer fr respektive stad
total, kön, 3 åldersgrupper - OBS! var stad för sig + mediekonsumtionen under den tid kampanjen pågått
Erinransmätning - storstad 10.000 6.000
(1 veckas mätning)
210 personer fr Stockholm
116 personer fr Göteborg
63 personer fr Malmö
total, kön, 2 åldersgrupper
+ mediekonsumtionen i respektive stad under den tid kampanjen pågått

Erinransmätning - en stad 10.000 6.000
420 personer fr STO, GOT eller MMÖ
total, kön, 3 åldersgrupper
+ mediekonsumtionen under den tid kampanjen pågått

 

Bilagor

Lokaler - Investering för lokaler
Vi har ordnat så att verksamheten kan komma igång i lokaler på Nipanområdet i Kanslihuset (Byggnad 1). Dessa lokaler måste ses som en tillfällig lösning men kan räcka för verksamheten under i alla fall 1996 och stor del av 1997.

Det framtida behovet av lokaler i det fall verksamheten utvecklas i den takt som här förutses är att man minst behöver ca: 500 m2 kontorslokaler.

Kanslihuset iordningställs i dag så att vi kan driva en temporär verksamhet i en synnerligen trevlig miljö. För dessa lokaler (plan 1 och 2) som sammanlagt är ca 418 m2 betalar vi en "kalkylhyra" om 266:-/m2. Förändringar, ombyggnader samt renoveringar betalas av Trendit men utslaget på årshyran med 13% av faktiska och godkända kostnader. Avtalsmässigt har vi en grundhyra på 9.200 kronor / månad medan vi i kalkylerna för verksamheten räknar med 15.000 kronor.

Det finns andra lokaler på området som kan komma att passa verksamheten på sikt men som är i behov av renovering. Hur man i dag skall kunna värdera en sådan insats eller en sådan egen investering är i det närmaste omöjligt, men låt oss ändock göra följande antaganden. Hur en eventuell ombyggnad och anpassning i egen regi eller om en anpassning kan utföras av hyresvärd får ett ställningstagande senare. Om man utgår från att nyproduktion kostar ca 15.000 kronor per kvadratmeter talar vi om totala byggkostnader på 7.5 miljoner kronor. En större renovering torde kosta i storleksordningen 30 - 50% beroende på fastighetens skick. Vi borde räkna med en renoveringskostnad inklusive anpassning som i alla fall hamnar i storleksordningen 2.3 miljoner kronor. Slår man ut denna investering på 10 år hamnar man på en maximal årskostnad om 540.000 vilket måste anses som en absolut smärtgräns.

Outsource - Marketing
Verksamheten har redan från start ett antal kunder som mer eller mindre med förhållandevis liten arbetsinsats förhoppningsvis återigen blir kunder till Trendit ‘s produkter. Försäljning är en av de viktigaste funktionerna och naturligtvis A och O för att vi skall kunna nå de uppsatta målen.

Såväl företagets VD som undertecknad kommer att arbeta strategiskt med att marknadsföra företagets olika produkter och som resurs för löpande försäljning har vi planerat att anställa egna säljare. Under planeringsarbetet har vi även vägt in möjligheten att genom ett mycket intimt samarbete med ett externt företag kunna förlägga hela vår marknadsavdelning hos dem under ett avtal om så kallad Outsourcing. Vi för en dialog med Blendow Marketing AB som är ett välrenommerat företag med en mycket kompetent ägare och välutbildad personal. Vår målsättning är att försöka träffa ett långsiktigt och brett samarbetsavtal som både ger oss de rätta resurserna i Sverige och ett samarbete som även kan utvecklas på internationell nivå. Vid överväganden om att förlägga en av företagets mest betydelsefulla avdelningar utanför den egna organisationen måste detta ske på ett avtalsmässigt sätt så att vi i alla avseenden har fulla garantier och inte bara helt plötsligt står där utan sälj och marknadsförings resurser. Analyserar vi kostnaderna för det ena eller det andra alternativet kan vi ganska snart konstatera att vi troligtvis kan hamna i en kostnad som motsvarar den egna kostnaden att anställa egna säljare. I upprättad Budget för Trendit kan ni på sidan 23 och sidan 24 studera de olika alternativen och hur dessa ter sig i jämförelse med varandra. Utan att ta hänsyn till egna kostnader för utbildning, försäkringar, lokaler samt egen personal i Sollefteå som helt skulle ägna sig åt marknadsföring, är kostnaden för att lyfta ut hela försäljningen endast 7% dyrare än våra egna självkostnader för säljare och provision.

Åter till innehåll

Curriculum Vitae J. Eriksson

Jonake Margareta Eriksson

c/o Nilsson
Polhemsgatan 31, 4 tr
112 30 Stockholm
Tel: 08/ 65x xx xx

Födelsedatum: 68 05 10 - xxxx
Civilstånd singel
Språk svenska, modersmål
engelska, flytande

franska, skol-
Körkort B
Utbildning High School, Alabama, USA, 1984-85
Naturvetenskaplig linje, Gävle, 3 år, 1985-88
Beteende Vetenskaplig Utredarlinje, Stockholms
Universitet, 3.5 år, 1989-93
The performing Arts, The Dance Factory, 1 år, 1992-93
London Studie Centre (dans), London, hösten 1993
Arbetslivserfarenhet Städerska (till och från), Gävle sjukhus, Gävle, 1986-89
Servitris, Rest. Fontaine, Gävle, 1988
Kassörska, säljare Hennes & Mauritz, Gävle, 1988-90
Hennes & Mauritz, Norrtälje, 1990-91
Ordermottagare / innesäljare, Louis Poulsen, Sollentuna, 1991
Intervjuare / Undersökare, Reklamstatistik, Sollentuna, 1992
Commercial Assistent, TNT Express W.W, Sollentuna 1992-93
Research / Projektledare / Säljare, Skandinavisk Medie Konsult,

1994-95. VD, Marketing Toolbox AB, Stockholm, 1996

Curriculum Vitae H. Johnsson

Håkan Johnsson, Ph.D. Leg. Psykolog

TJÄNSTE- OCH MERITFÖRTECKNING FÖR Lars Inge Håkan Johnsson, 370207-xxxx
född i Arboga, Arboga stadsförsamling, Västmanlands län.

1. UTBILDNING
   
Studentexamen, 1957

TJÄNSTGÖRING

    • Tjänstgöring som truppinstruktör vid Kungl. Vaxholms Kustartilleriregemente, 1959 - 1963.
    • Tjänstgöring som behandlingsassistent vid Fångvårdens specialanstalt för svårbehandlade i Örebro, augusti - november 1963.
    • Tjänstgöring som behandlingsassistent vid Fångvårdens specialanstalt för svårbehandlade i Luleå 15.6.1964 - 21.9.1966.
    • Tjänstgöring som psykolog (intendent) vid Personaladministrativa Rådet 1.10.1966 - 31.8.1971 (därav 2 år som stf avdelningschef)
    • Räjongpsykolog för kriminalvården östra räjong 1.9.1971 - 30.6.1974.
    • Riksanstaltpsykolog vid kriminalvårdsanstalten Österåker 1.7.1974 - 31.12.1975.
    • Psykolog vid kriminalvårdsstyrelsen 1.1.1976 - 1.6.1981.
    • Psykologkonsult vid kriminalvårdens frivårdsdistrikt i Gävle 1.6.1981 - 31.12.1984.
    • Vice ordförande i Future Foundation, Stockholm, 1983 -
    • Styrelseledamot i Psykopedagogisk Analys och Behandling, PAB AB, 1984 -
    • Chefspsykolog och föreståndare vid Motivationshemmet Backgården i Hedemora/Avesta 1985 -
    • Kapten (expert i frågor om psykologisk krigföring) vid Försvarsmakten,

Högkvarteret, 1985 -

    • Rådgivare till Norska justitiedepartementet och kriminalomsorgen 1985-
    • Styrelseledamot och verkställande direktör för Psykopedagogisk Analys och Behandling, PAB AB, 1986 -
    • Konsult vid Luftfartsverket - rampservice, chefsutveckling, trafikledning - 1989 -
    • Verkställande direktör för Håkan Johnsson Psykologkonsult AB 1991 -
    • Verkställande direktör för Spårtorps Varmblodsinvest AB med bifirman Spårtorps Psykologkonsult 1992 -
    • Arbetande styrelseledamot i Tillämpad Behandlingsforskning i Säter 1996 -
    • Undervisning i kognitiv beteendeterapi och psykosocialt arbetssätt vid arbetsmarknadsverkets arbetsförmedlingar, arbetsmarknadsinstitut (AMI), AMS centralt, kriminalvårdsverkets frivårdsdistrikt, kriminalvårdens riks- och lokalanstalter, kriminalvårdsstyrelsens centrala utbildningar, institutioner ingående i Statens institutionsstyrelses (SiS) verksamhet, Samhällsföretag, företagshälsovården, psyk-sjukvården i Gävleborgs, Värmlands, och Kopparbergs län, kommunförbundet, Edsviksskolan, Åbo Akademi, universiteten i Stockholm, Göteborg, Linköping och Uppsala samt inom PAB:s behandlings-utvecklings- och forskarverksamhet

3. FÖRFATTADE SKRIFTER

1.Psykologiska förändringar hos fångar i en specialanstalt. Trebetygsuppsats. Institutionen för pedagogik, Uppsala universitet, 1968.

2.(tillsammans med Peter Näckå) Modell för kriminalitet. Beskrivning av kriminalitet/total förutsättning för…/..Institutionen för pedagogik, Uppsala universitet, 1973.

3.(tillsammans med Rolf Pettersson) Beteendeterapi och ungdomsbrottslighet. Institutionen för pedagogik. Universitetet i Linköping, 1978.

4.Social färdighetsträning av lagöverträdare. Kriminalvårdsstyrelsen och institutionen för pedagogik vid universitetet i Linköping, 1979.

5.Vård- och tillsynspersonals utveckling. Kva Hällby och institutionen för pedagogik vid universitetet i Linköping, 1980.

6.Applied Behaviour Analysis in Treatment of Young Prisoners. Draft memorandum. Kriminalvårdsstyrelsen, 1981.

7.Swedish Corrections as Applied Behaviour Analysis. American International University, Pasadena, California 1981.

8.Kontrakt som verktyg. Tidskrift för kriminalvård, 1982, 3, 14 - 19.

9.Arbetsförberedande åtgärder. Kriminalvårdanstalten Hällby, 1983.

10.(tillsammans med Örjan Sandgren m fl) Beteendekontrakt. Kriminalvårdsstyrelsen, 1984.

11.Viktiga ingredienser i effektiv motivation och behandling av narkotika-,alkohol- och spelberoende, IS. Rönnberg (Red.) Effektforskning, behandling och utvärdering missbruksproblem. Rapport från en studiedag vt 1991 vid Stockholms universitet. Rapport i socialt arbete 56 - 1992. Institutionen för socialt arbete - socialhögskolan, Stockholms universitet, 1992.

12.(tillsammans med Rune Haglund och Björn Backman) Influencing On-the-Job-Training instructors to adapt new training procedures through Modelling Video Programmes and Structured Group Discussions. MRU-projektet, ANS, Report no. 19. Luftfartsverket Norrköping, 1995.

  1. ÖVRIGA MERITER
    • Åren 1972 -1986 medlem i Projektgruppen för video i kriminalvården och har inom dess ram utarbetat mer än 20 programmanuskript. Vid produktionen av modellerande videoprogram haft delat ansvar för inspelning och redigering; ansvarat för utbildning i och tillämpning av modellering i behandlingen av kriminalvårdsklienter.
    • Handleder personalen inom PAB och bär delat ansvar för datainsamling och dokumentation vid PAB:s fortlöpande utvärdering av pågående planering och genomförande av behandling av missbrukare.
    • Ingår i en samarbetsgrupp med syfte att åstadkomma adekvat vård för narkomaner smittade med HIV-virus.
    • Styrelseledamot i FF-Future Foundation 1982-
    • Vice ordförande i Svenska Beteendeterapeutiska Föreningen 1983-
    • Ledamot av sällskapet Riksdagsmän och forskare (RIFO).
    • Konsult i Luftfartsverkets MRU-projekt; Marknadsföring, Rekrytering, Urval-Utbildning 1994-
    • Konsult hos Statens institutionsstyrelse, SiS, vid införandet av målstyrd, forskningsförankrad behandlingsmetodik inom paragraf 12-vården i Sverige 1995-

 

"Bolags ordning"

Bolaget skall bedriva:

Trend -opinion samt media undersökningar

Forskning och utveckling av såväl teknik som metod samt pedagogik med därtill knutna tele- och datatjänster och -kommunikation utan begränsning,

i publika och privata tele-, data- och radionät,
däribland utan att begränsas till
konsult- och utbildningstjänster,
utveckling, marknadsföring och försäljning av tjänster och produkter,
verksamhet för stödjande av utbildning och nyföretagande,
och annan därmed förenlig verksamhet.

tyrelsen & Personuppgifter

Lars Olof Känngård 561008 0235
Djupövägen 45
S-881 31 Sollefteå

Håkan Johnsson 370207-xxxx
Dragarbrunnsgatan 15
S-753 20 Uppsala

Sten Oskar Rönnberg 310407-xxxx
Illerstigen 14
S-170 71 Solna

Jonake Eriksson 680510-xxxx
c/o Nilsson
Polhemsgatan 31 112 30 Stockholm

Åter till innehåll