Hoppa åter till Inledning Hoppa åter till Dagboken Gå till Dagboken Visa i nytt fönster |
Bakgrund Marknaden i Sverige Priser - undersökningsmarknaden FÖRETAG SOM ÄR MEDLEMMAR I SMIF FÖRETAG SOM EJ ÄR SMIF-MEDLEMMAR Verksamhetens första år Etablering i Sollefteå Kunder - egen kraft vid start Marknadsföring - Marknadsavdelning Bolag - huvudmän Finansiering Bank Regionalpolitiskt stöd SÄKERHET Utvecklingskostnader Allmänna kommentarer till BUDGET |
Investeringar Resultat & Balans Oktober 1996 Budgeterad balansräkning december 1997 Resultatbudget december 1997 Resultatbudget - kostnadskonton Rekryteringsplan Löner Utbildning Risker Produkter Bilagor LOKALER - INVESTERING FÖR LOKALER OUTSOURCE - MARKETING CURRICULUM VITAE J. ERIKSSON CURRICULUM VITAE H. JOHNSSON "BOLAGS ORDNING" STYRELSEN & PERSONUPPGIFTER |
Trendit Research Swden AB |
Bakgrund Undersökningskoncepten fördes senare samman under, Marketing Toolbox, ett företag inom SMK gruppen som arbetade vidare med koncepten där bland annat Stockholmsmätningen och de andra undersökningarna ingick.Under senare delen av 95 uppstod ett motstånd från annonsförmedlare att använda sig av resultat från mätningarna då dessa utfördes av en konkurrent. Ägaren av SMK beslöt då att söka finna andra former och inledde en dialog med Känngård om möjligheten att skapa ett koncept som var fritt från konkurrens problematiken. Lars Olof Känngård har sedan förvärvat samtliga rättigheter och befintliga databaser och nu i oktober lagt färdigt grunden för den nya verksamheten som kommer att etableras i Sollefteå. Trendit Research AB kommer till en början att baseras på en utvecklad form av Stockholmsmätningen kallad Storstadsmätningen. Trend its unique selling points är kostnadseffektivitet tack vare den avancerade IT-tekniken och det faktum att Trendit Research AB kommer att specialisera sig på de tre viktigaste marknaderna i Sverige, Stockholm Göteborg och Malmö.I de strategiska förberedelserna har även utveckling av produkter inneburit att Trendit kan erbjuda marknaden tjänster inget annat institut idag har, men som ofta efterfrågas av annonsören. Andra "unique selling points", med respekt för konkurrenterna, är hastighet, flexibilitet, historisk kunskap om dessa marknader och inte minst, Trendit kan genom kombinationen av modern teknologi och människan i centrum erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser. render och undersökningar om hur konsumenten uppfattar annonsörers budskap sker ofta i undersökningar som utförs under en vecka eller en kalendermånad. Många institutioner gör även enkät undersökningar som innebär att resultatet är mer en spegling av vad som tidigare hänt än vad som för dagen är aktuellt. Trendit kommer att bygga upp sin verksamhet på att utföra dagliga intervjuer som kan vara kunden till nytta redan samma dag eller dagen efter utförd mätning. Research verksamheten och kvalitén i verksamheten kommer att vara en ledstjärna, varför vi har som målsättning att knyta nyckelmedarbetare till verksamheten vilka kan bidra med både erfarenheter från branschen och goda kunskaper inom statistik och trendmätningar. rfarenhet från branschen och gedigna kunskaper om just grunden som verksamheten byggs upp kring står Jonake Eriksson för, som följer med konceptet från SMK och blir Trendits verkställande direktör. Den långa erfarenhet som Lars Olof Känngård har från utveckling av telebaserad datorteknik skapar en betydelsefull grund då Trendit kommer att utveckla unika hjälpmedel för att effektivisera intervjutekniken. Nätverk av kontakter och nätverk inom branschen är tillika en av nycklarna som garanterar framgång. Vi har även tillförsäkrat verksamheten breda nätverk inom närliggande branscher som kommer att bidra med utvecklingen och verksamhetens framgång. Data teknologin inom branschen för intervjuarbete bygger oftast på traditionella mjukvaror som har många år på "nacken". Trendit kommer att utveckla moderna Windows baserade system som bygger på användarvänlighet. Tillika kommer Trendit att utveckla datorstödda rutiner för att verksamheten skall kunna utvecklas med arbetsplatser på distans till vår huvudverksamhet.Information om hur man hanterar och bearbetar informationen har ett stort värde, inte minst på vilket sätt ett resultat redovisas. Trendit avser att utveckla verksamheten med hög kvalité och om möjligt nå ISO 9000 standard. Nya hjälpmedel kommer även att göra det möjligt att nå kunderna med rapporter som blir lättlästa och begripliga för personer som annars inte är vana vid att studera statistiska resultat. Teknologin är som vi redan påpekat en av grunderna till Trendits framgång. Förutom utveckling av datoriserade intervju hjälpmedel avser vi att utveckla telebaserade stödsystem som gör det möjligt att utföra flera samtidiga intervjuer utan att det belastar operatören. Trendit kommer vidare att ha ett nära samarbete med SMK som bidrar med ett nätverk av kompetens och erfarenhet inom den strategiska planeringen inför framtida expansion i Sverige och Europa. Åter till innehåll Marknaden i Sverige Nyligen, denna sommar, gick SIFO och IMU- Testologen ihop och bildade ett bolag. Det nya företaget kommer att bli en ledande aktör, tillsammans med SCB, Statistiska Central Byrån. SCB utgör omkring 20% av marknaden och resterande del av marknaden består av mindre research företag (omsättning under 12 miljoner). De stora instituten ovan, förutom SCB, är medlemmar i SMIF - det Svenska research företags förbundet. Trendit bör inom kort ha en omsättning på 12 miljoner SEK om året och därför kunna ansluta sig till SMIF. Ett medlemskap som är viktigt för företagets trovärdighet. De företag som Trendit i initialskedet kommer att konkurrera med är de mindre företagen som bl.a. Hermelin Gruppen i Norrköping och SverigeBarometern i Åre, speciellt i fråga om pris och kapacitet vad gäller intervjukår och kunskap inom branschen. Naturligtvis är samtliga företag med en egen researchverksamhet att betrakta som konkurrenter, men vad gäller intervjukapacitet är de större företagen än så länge överlägsna. De flesta större företagen är lika varandra i vad de har att erbjuda marknaden. Samtliga har färdiga produkter som telefonomnibus (bussar) där man dagligen eller några dagar i veckan genomför telefonintervjuer över hela landet i vilka kunder kan lägga in egna frågor som ställs till dessa personer som rings upp. Genom dessa bussar blir det billigare för kunden eftersom intervjuerna ändå skulle genomföras. Företagens olika bussar kan innehålla frågor om reklamerinran, medievanor eller trackingfrågor (oftast ett område per buss). När det gäller Trendit kommer medievanefrågor att genomföras dagligen i tre specifika städer; Stockholm, Göteborg och Malmö. Detta gör att antalet intervjuer kan hållas uppe per stad jämfört med om man gör en nationell undersökning då man ej har samma möjlighet att gå in i en specifik stad (förutom Stockholm där 19 procent av befolkningen bor) och gör enskilda körningar. Trendit har valt mediekonsumtionsundersökning i storstad som sin spjutspetskompetens av den anledningen att efterfrågan på att genomföra undersökningar i dessa städer är stor. Dessa undersökningar som efterfrågas är eftermätningar och trackingundersökningar. Åter till innehåll Målgruppsbeskrivning Lokala medier kan även vilja köpa opinionsfrågor för att sedan skriva en artikel runt resultatet. Förmedlare Denna information är även en feedback för förmedlaren om hur bl.a. medievalet var för kampanjen. Genom att mäta regelbundet kan man med hjälp av denna information finna den bästa placeringen av medieinvesteringarna. Även förmedlare är i behov av snabb medieinformation, just för att kunna ge kunden bästa möjliga rådgivning i mediedjungeln. Byråer Åter till innehåll Annonsörer Undersökningskonsulter,
Undersökningsinstitut Priser - undersökningsmarknaden Företag som är medlemmar i SMIF
Företag som ej är SMIF-medlemmar Åter till innehåll
Trendits första
verksamhetsår Den produkt som vi initialt kommer att sälja är en regelbunden medieundersökning där vi genomför intervjuer i Stockholm, Göteborg samt Malmö. Antalet intervjuer kommer med Voicesystemet att utvidgas från 90 per dag till 300 per dag. Steg två blir att utveckla undersöknings metod och urval till att kunna omfatta nationell täckning, vilket gör hela Sverige och dess aktörer till en potentiell marknad. Utvecklingen av Voicesystemet omfattar både utveckling av ett gränssnitt som gör det möjligt till en interaktiv dialog mellan det telebaserade Voicesystemet och personen som övervakar intervjun. Ett färdigutvecklat system har även en potentiell marknad som egen produkt. Diskussioner pågår med bland andra Ericsson om deras intresse att delta i utvecklingsarbetet samt vidare om de har intresse att sälja produkten. Potentiella kunder för denna produkt är landets stora institut som idag använder intervjusystem där operatören intervjuar en person åt gången. Med detta system kan samtliga institut rationalisera sina kostnader och utvidga sin verksamhet. Utbildning följer naturligtvis på detta. Vidare avser vi att utveckla våra egna rutiner och tekniska hjälpmedel så att vi även kan hantera rutiner på distans. Detta i syfte att förverkliga ägarens visioner om möjligt distansarbete inom kommunen och länet från hemmet eller från mindre arbetsplatser i de mer glest befolkade byarna. Det finns även andra betydelsefulla aspekter på ett utvecklat koncept som kan ge Trendit mycket intressanta marknadsfördelar och som med fördel både kan utvecklas och prövas inom länet. Åter till innehåll Etablering
i Sollefteå Redan från start kommer verksamheten att anställa ca 14 personer och före utgången av 1996 kommer minst 16 personer att vara verksamma inom företaget. Huvuddelen av de anställda kommer att finnas i Sollefteå. För att nå ut till kunderna kommer vi att ha ett antal säljare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Initialt 3 stycken med målet att dessa skall vara ca 5 stycken inom ett år. Utbildning av personal kommer att starta redan i November månad. I samarbete med Arbetsförmedlingen hoppas vi , förutom initiala utbildningsinsatser även kunna starta utbildning för analytiker som på sikt kan få arbete hos Trendit. Verksamheten beräknas kunna vara i kontinuerlig drift före slutet av innevarande år. Kunder
- egen kraft vid start De kunder som bara väntar på att åter
kunna få köpa trendmätningar är bland annat: Vill man tala med någon av dessa kan en
lämplig referens vara: Staffan Mattson, VD på Radiokonsulterna (Radioförmedlare). Tele: 08 - 663 33 40 Kunder som mer eller mindre kontinuerligt tidigare köpt så kallade Ad hoc undersökningar är:
Samtliga företag i denna tabell kommer så snart nödvändiga beslut är fattade att få en presentation av Trendit och vad vi i framtiden kan göra för dem.
Åter till innehåll Marknadsföring
- Marknadsavdelning Som en bilaga till denna presentation finner ni under rubriken Outsource - Marketing en fördjupad ekonomisk analys av förhållandet egna säljare med provision mot alternativet att lyfta ut säljarbetet till ett externt företag.
Bolag - huvudmän Styrelsen kommer initialt att bestå av: Lars Olof Känngård Jonake Eriksson Håkan Johnsson Sten Oskar Rönnberg Till revisor har vi utsett Karl Erik Eriksson, RTC Revision i Täby. Härutöver kommer bl.a följande person att inneha en nyckelroll i företaget: Mikael Dahlquist Finansiering Genom lån från aktieägare har verksamheten tillförsäkrat sig finansiering av totalt 4,0 miljoner kronor inklusive aktiekapital. Resterande finansiering avses komma från Bank samt genom de stöd som verksamheten får vid etablering i Sollefteå. Om bifall ges för sökta krediter och stöd har verksamheten en total finansiering på 8.127.000 kronor samt ett beräknat resultat från verksamhetens första år på 2.000.000 kronor, före skatt. Soliditeten under första verksamhetsåret är närmare 53%, trots att verksamheten är under uppbyggnad. Bank Regionalpolitiskt
stöd Fas 1:
Fas 2: Lokaliserings &
utvecklingslån om: 750 000 kronor I upprättade kalkyler finns ett antal kostnadsposter som bör kunna betraktas som "mjuka" utvecklingskostnader. Vilka poster som här kan inrymmas hoppas vi kunna få klarhet i under samtal med regionalpolitisk enheten hos Länsstyrelsen. Vi har emellertid upprättad ett förslag "Schablonberäkning" som visar att vi bör kunna beräkna 2 782 458 kronor såsom bidrags grundade utvecklingskostnader, vilket endast är 38% av de faktiska kostnaderna. På detta belopp önskas endast utvecklingsbidrag. Om bifall ges skulle detta ge verksamheten ett ytterligare likviditetstillskott om 500.000:- Om Länsstyrelsen i sin bedömning kan ta hänsyn till att utvecklingen kommer att leda till arbetsplatser i kommunen och länets mer glesa områden är fortfarande en öppen fråga, eller en fråga som är av intresse att diskutera. Beträffande kostnader för iordningställande av lokaler har vi i dessa kalkyler inte räknat med några kostnader eller direkta investeringar. De kostnader som initialt har beräknats kan inrymmas inom ramen för närsluten Budget. De ombyggnadskostnader som nu är föremål för Trendit bärs av Sollefteå Förvaltaren AB, vilka vi hyr lokalerna från och betalar anpassningar med en fast procentsats per år. Vi kan senare ha ett behov av eventuella stöd för att anpassa permanent lokallösning till Trendit, av detta skäl har vi tagit med i ansökan under byggnader ett belopp på 2.500.000:-. Hur vi kommit fram till detta belopp kan ni läsa mer om under rubriken "LOKALER - INVESTERINGAR FÖR LOKALER". Säkerhet Utvecklingskostnader Utvecklingen av företaget och företagets produkter kommer att ske under verksamhetens första 12 månader men i stor utsträckning under tiden oktober 1996 och fram till september månad 1997. Även om vi har en grund att stå på och ett antal redan kända produkter kommer vi att ha en utvecklingsfas. Hur man kan definiera denna fas är endast mätbart mot den produktiva tiden som är knuten till den direkta produktionen, dvs intervjuarbetet. Man skall således skilja mellan de värden som lyfts in som grund och kvalitén på arbetet som utgörs av produktionspersonal i ett nära samarbete med den nya tekniken. Vi har beräknat utvecklingskostnaderna till ca: 2.5 miljoner kronor, vilka i tiden är fördelade enligt följande per kvartal:
Under denna period har vi utgått från en schablonmässig kostnad per månad dock fördelad per kostnadsgrupp, samt att den del som anses vara utveckling sjunker var månad. Man kan utan större vetenskapliga belägg påstå att alla kostnader under företagets första verksamhetsår är en del i utvecklingen men då produktionen skapar rörelseintäkter måste man göra bedömningen mot produktions mätbara faktorer. De totala kostnaderna för samma period uppgår till 7 910 187 vilket då skall jämföras med den kostnad som vi här ovan relaterar till utvecklingskostnad ( 34% ). Var kostnad som i den löpande verksamheten kommer att rubriceras som hel eller del av utvecklingskostnad kommer att redovisas separat i bokföringen. Vi kommer i vår ansökan till Länsstyrelsen att ansöka om ett utvecklingsbidrag på 500.000 kronor vilket motsvarar 20% av de beräknade och budgeterade utvecklingskostnaderna. Detta bidrag om det beviljas, kommer att öka företagets likvida position och utfaller i efterskott löpande allt eftersom kostnaderna uppkommer. Vi hoppas att eftersläpningen på utbetalningar skall kunna minimeras i tiden så att man kan använda stödet i företagets likviditetsplanering inom 3 månader från havda kostnader. Allmänna
kommentarer till BUDGET Åter till innehåll Investeringar
Samtliga investeringar kommer i separat bilaga att beskrivas. Generellt kan sägas att alla tänkta förvärv och planerade investeringar kommer att föregås av en noggrann prövning. Vi strävar dock efter att försöka göra de flesta upphandlingarna genom det lokala näringslivet. Punkten 1 avser förvärv av konceptet Marketing ToolBox inklusive mjukvara som tidigare använts under intervjuarbete. Vidare ingår samtliga rätter till konceptet, kunddatabas samt all tidigare dokumentation och utförda undersökningar från 1994 och framåt. Vidare ingår en unik kunskapsdatabas som innehåller 680.000 intervjuposter. Trendundersökningar till ett antal av närmare 70.000 stycken. Därtill ett antal Ad-Hoc undersökningar. Dessutom ingår systemdesign och know-how för det system som skall utgöra grunden i Trendit s Voice system. Separat värdering av denna post kommer att ske av två opartiska företag. Dels avser vi att anlita Ernst & Young AB samt möjligen ett företag som dagligen sysslar med finansieringsfrågor av företag. Min personliga värdering av företag inom mervärdestjänster för telekommunikation samt inhämtade erfarenheter från såväl Sverige som andra länder visar att man normalt vid förvärv betalar 8 till 15 gånger årets resultat. I detta fall då vi både i Trendit talar om en tjänsteinriktad verksamhet samt en verksamhet där en teknisk integration och utveckling finns med är substansen i företaget betydligt större. Potentialen för en försäljning av det teletekniska systemet till andra företag och organisationer är stor och då inte bara i Sverige utan i världen. Troligtvis kommer ett samarbete med exempelvis Ericsson eller annan större telesystems tillverkare att inledas då denna färdiga produkt kan vara ett stort komplement till deras redan fungerande produkter. Väger man in dylika aspekter är avtalet mellan Känngård och Trendit en mycket försiktigt värdering och överenskommen prislapp. I det fall samma kompletta koncept helt skulle förvärvas från tredje man skulle dels priset troligen vara högre och dessutom skulle inte en tredje man vara villig att ligga kvar med så stor andel i form av direkt riskinvestering. Punkterna 2,3,4,7,8,9,10,11,12,13 samt 14 kommer att upphandlas efter att vi granskat offerter från flera möjliga leverantörer. De belopp som här redovisats är priser som införskaffats samt justerats uppåt så att det finns utrymme för eventuella justeringar. I möjligaste mån hoppas vi kunna göra upphandlingen från lokala företagare. Punkterna 15,16,17 avser direkta investeringar för utveckling av såväl programrutiner som utveckling av Voice systemet. Dessutom har vi behov av att köpa externa kunskaper så att ett långsiktigt utbildningsprogram kan skräddarsys, vilket tillika skall följa ISO 9000 krav. Punkterna 18 och 19 är kostnader relaterade till initialt projektarbete och del av företagets förverkligande som sedermera är en del av tillgångsmassan i företaget. Resultat
& Balans Oktober 1996
Budgeterad balansräkning december 1997 Åter till innehåll
Resultatbudget
- kostnadskonton
Rekryteringsplan Med deltidstjänst menas en tjänst som har ca 20-30 timmar per vecka. Antal anställda kommer att skilja sig från vad som här nedan syns på grund av att verksamheten skall utföra intervjuer alla dagar i veckan även helger.
I det fall verksamheten beslutar sig för att lägga ut försäljning och marknadsföring till ett externt företag kommer detta att påverka antalet säljare. Nettoeffekten av ett lyckat samarbete med ett externt företag som skulle kunna bli Trendit s egen marknadsavdelning är det faktum att utvecklingen av verksamheten troligtvis går snabbare vilket då ändå skapar samma mängd arbetsplatser. Löner
I tabellen ovan kan ni studera de olika lönenivåerna som vi utgår från. Utbildning Vi har fört en konstruktiv dialog med Arbetsförmedlingen i Sollefteå som kommer att vara oss behjälpliga vid både rekrytering och utbildning. Våra planer är att starta en grundutbildning under 8 veckor som varvas med praktiskt arbete. Analytiker Risker Den enda avvikelse som är trolig med tanke på att rekryteringen kan dra ut på tiden är det faktum att försäljningsarbetet kommer i gång en månad senare än vad som här nu är budgeterat. Detta innebär å andra sidan att kostnaderna tillika förskjuts i tiden. Vissa kostnader kommer att belasta en månads försening, men kommer inte att nämnvärt att påverka verksamhetens överlevnads förmåga. Upprättade kalkyler och budget har goda säkerhetsmarginaler, vilket borgar för en lugn start där omsorg om såväl personal som kunder kan känneteckna arbetet redan från start. Några externa risker eller faktorer som kan äventyra verksamheten finns inte enligt de bedömningar vi gjort. Åter till innehåll Produkter Storstadsmätning - media STOCKHOLM - GÖTEBORG - MALMÖ Tendensrapport med flytande medelvärde Mediaprofil av en speciell målgrupp 10.000 3 frågor 1 fråga (2 veckors mätning) Erinransmätning - tre städer var för sig 15.000 10.000 (2 veckors mätning) Erinransmätning - en stad 10.000 6.000
Lokaler - Investering för lokaler Det framtida behovet av lokaler i det fall verksamheten utvecklas i den takt som här förutses är att man minst behöver ca: 500 m2 kontorslokaler. Kanslihuset iordningställs i dag så att vi kan driva en temporär verksamhet i en synnerligen trevlig miljö. För dessa lokaler (plan 1 och 2) som sammanlagt är ca 418 m2 betalar vi en "kalkylhyra" om 266:-/m2. Förändringar, ombyggnader samt renoveringar betalas av Trendit men utslaget på årshyran med 13% av faktiska och godkända kostnader. Avtalsmässigt har vi en grundhyra på 9.200 kronor / månad medan vi i kalkylerna för verksamheten räknar med 15.000 kronor. Det finns andra lokaler på området som kan komma att passa verksamheten på sikt men som är i behov av renovering. Hur man i dag skall kunna värdera en sådan insats eller en sådan egen investering är i det närmaste omöjligt, men låt oss ändock göra följande antaganden. Hur en eventuell ombyggnad och anpassning i egen regi eller om en anpassning kan utföras av hyresvärd får ett ställningstagande senare. Om man utgår från att nyproduktion kostar ca 15.000 kronor per kvadratmeter talar vi om totala byggkostnader på 7.5 miljoner kronor. En större renovering torde kosta i storleksordningen 30 - 50% beroende på fastighetens skick. Vi borde räkna med en renoveringskostnad inklusive anpassning som i alla fall hamnar i storleksordningen 2.3 miljoner kronor. Slår man ut denna investering på 10 år hamnar man på en maximal årskostnad om 540.000 vilket måste anses som en absolut smärtgräns. Outsource -
Marketing Såväl företagets VD som undertecknad kommer att arbeta strategiskt med att marknadsföra företagets olika produkter och som resurs för löpande försäljning har vi planerat att anställa egna säljare. Under planeringsarbetet har vi även vägt in möjligheten att genom ett mycket intimt samarbete med ett externt företag kunna förlägga hela vår marknadsavdelning hos dem under ett avtal om så kallad Outsourcing. Vi för en dialog med Blendow Marketing AB som är ett välrenommerat företag med en mycket kompetent ägare och välutbildad personal. Vår målsättning är att försöka träffa ett långsiktigt och brett samarbetsavtal som både ger oss de rätta resurserna i Sverige och ett samarbete som även kan utvecklas på internationell nivå. Vid överväganden om att förlägga en av företagets mest betydelsefulla avdelningar utanför den egna organisationen måste detta ske på ett avtalsmässigt sätt så att vi i alla avseenden har fulla garantier och inte bara helt plötsligt står där utan sälj och marknadsförings resurser. Analyserar vi kostnaderna för det ena eller det andra alternativet kan vi ganska snart konstatera att vi troligtvis kan hamna i en kostnad som motsvarar den egna kostnaden att anställa egna säljare. I upprättad Budget för Trendit kan ni på sidan 23 och sidan 24 studera de olika alternativen och hur dessa ter sig i jämförelse med varandra. Utan att ta hänsyn till egna kostnader för utbildning, försäkringar, lokaler samt egen personal i Sollefteå som helt skulle ägna sig åt marknadsföring, är kostnaden för att lyfta ut hela försäljningen endast 7% dyrare än våra egna självkostnader för säljare och provision. Åter till innehåll Jonake Margareta Eriksson c/o Nilsson Födelsedatum: 68 05 10 - xxxx franska, skol- 1994-95. VD, Marketing Toolbox AB, Stockholm, 1996 Håkan Johnsson, Ph.D. Leg. Psykolog TJÄNSTE- OCH MERITFÖRTECKNING FÖR Lars
Inge Håkan Johnsson, 370207-xxxx 1. UTBILDNING TJÄNSTGÖRING
Högkvarteret, 1985 -
3. FÖRFATTADE SKRIFTER 1.Psykologiska förändringar hos fångar i en specialanstalt. Trebetygsuppsats. Institutionen för pedagogik, Uppsala universitet, 1968. 2.(tillsammans med Peter Näckå) Modell för kriminalitet. Beskrivning av kriminalitet/total förutsättning för /..Institutionen för pedagogik, Uppsala universitet, 1973. 3.(tillsammans med Rolf Pettersson) Beteendeterapi och ungdomsbrottslighet. Institutionen för pedagogik. Universitetet i Linköping, 1978. 4.Social färdighetsträning av lagöverträdare. Kriminalvårdsstyrelsen och institutionen för pedagogik vid universitetet i Linköping, 1979. 5.Vård- och tillsynspersonals utveckling. Kva Hällby och institutionen för pedagogik vid universitetet i Linköping, 1980. 6.Applied Behaviour Analysis in Treatment of Young Prisoners. Draft memorandum. Kriminalvårdsstyrelsen, 1981. 7.Swedish Corrections as Applied Behaviour Analysis. American International University, Pasadena, California 1981. 8.Kontrakt som verktyg. Tidskrift för kriminalvård, 1982, 3, 14 - 19. 9.Arbetsförberedande åtgärder. Kriminalvårdanstalten Hällby, 1983. 10.(tillsammans med Örjan Sandgren m fl) Beteendekontrakt. Kriminalvårdsstyrelsen, 1984. 11.Viktiga ingredienser i effektiv motivation och behandling av narkotika-,alkohol- och spelberoende, IS. Rönnberg (Red.) Effektforskning, behandling och utvärdering missbruksproblem. Rapport från en studiedag vt 1991 vid Stockholms universitet. Rapport i socialt arbete 56 - 1992. Institutionen för socialt arbete - socialhögskolan, Stockholms universitet, 1992. 12.(tillsammans med Rune Haglund och Björn Backman) Influencing On-the-Job-Training instructors to adapt new training procedures through Modelling Video Programmes and Structured Group Discussions. MRU-projektet, ANS, Report no. 19. Luftfartsverket Norrköping, 1995.
Bolaget skall bedriva: Trend -opinion samt media undersökningar Forskning och utveckling av såväl teknik som metod samt pedagogik med därtill knutna tele- och datatjänster och -kommunikation utan begränsning,
Lars Olof Känngård 561008 0235 Håkan Johnsson 370207-xxxx Sten Oskar Rönnberg 310407-xxxx Jonake Eriksson 680510-xxxx |
Åter till innehåll