PE00114A.gif (2004 bytes) 

Utbildning för
RiT_Operatör.gif (3484 bytes)

December 1996
Orginaldokument: "Utbildningens Uppläggning Trendit"

RiT-operatör

Utbildningen är en grundutbildning för arbete som RiT-operatör inom Trendit Research Sweden AB. Beteckningen "RiT" står för Research in Time. Det implicerar att det är fråga om forskning, att ta reda på och skapa information, och att informationen är "färskvara". Utbildningsperioden omfattar 15 till 20 veckor med integrerad teoretisk och praktisk utbildning.  

Pedagogiska överväganden
Forskning och undersökningsarbete förutsätter en hög grad av forskningskunnande för att resultaten skall uppfylla rimliga krav på säkerhet och giltighet. Det är inte möjligt att utbilda all personal på den givna tiden i tillräckligt mycket forskningsmetodik för att kunna planera och genomföra undersökningar. Denna utbildning avser att träna personal i praktiskt intervjuarbete med en kunskap om både kunders krav och behov liksom om de metodologiska överväganden som ligger bakom utformningen av ett undersökningsuppdrag.

Utbildningen skall bygga på uttalade värderingar om den enskilde människans både vilja och förmåga att ta ansvar. Vidare skall grunden vara att den enskilde individens inlärning är grunden för ett kompetent utförande av sina arbetsuppgifter. Utgångspunkten för utbildningen blir att Trendit skall uppfylla eller överskrida de krav och behov som kunderna har till en kostnad som underskrider värdet för kunden, dvs Trendit’s produkter skall vara prisvärda.

Den enskilde individens ansvar och motivation skall tas till vara i utbildningsprocessen genom att utbildningen så långt möjligt byggs upp efter en PBI- modell. PBI står för problembaserad inlärning. Denna metod, eller snarare förhållningssätt, har med framgång använts vid Hälsouniversitetet i Linköping och införs allt mer i olika utbildningar p.g.a. de mycket goda resultat som erhålls. I den praktiska uppläggningen utgår utbildningen från tillämpningssituationen och kunskap förmedlas i teorin bara på efterfrågan från eleven. Detta för att undvika "inlärning av svar på oställda frågor".

Utbildningen skall kvalitetssäkras genom att varje vecka avslutas med en utvärdering i förhållande till utbildningens mål och elevernas förutsättningar att lära in. Utbildningen skall dokumenteras så långt det är praktiskt möjligt. Schemat för utbildningen betraktas som preliminärt för att ge tillfälle till korrigeringar i tidsåtgång för olika moment, beroende på resultat av utvärderingarna. Det är viktigare att målen för utbildningen nås än att administrativa tidsgränser hålls eller bryts.

Målet är att all personal skall anses ha förutsättningar för samt ges möjlighet till att utföra ett utmärkt arbete. Personalens kunskaper och färdigheter skall vid avslutad utbildning motsvara företagets krav.

 

Inriktningsmål för gemensam utbildning:
Målen med utbildningen är att utveckla ledning och medarbetare på Trendit till att planera och prestera rätt kvalitet i termer av ekonomi, service, kundkrav och arbetsmiljö.

 

Effektmål:

  • Efter avslutad utbildning skall samtliga på Trendit ha medverkat i och bidragit till Trendits affärs- och/eller marknadsidéer.
  • Kvalitetsarbetet på Trendit skall efter avslutad utbildning vara inriktad på rätt kvalitet och kraven skall lägst motsvara kraven i den internationella standarden för tjänster ISO 9004–2.
  • Samtliga skall med självsäkerhet och självinsikt kunna uppträda gentemot interna och externa kunder och omvärld i den direkta servicekontakten.
  • Teamkänsla och vi–anda skall vara utvecklad och omfatta hela Trendit .
  • Personalen skall uppleva trygghet och säkerhet på och i sitt arbete.

  

Utbildningen syftar till att:

  • Trendit‘s behov tillfredsställs genom att personalen är:
  • - kundorienterad
  • - tillgänglig
  • - respekterad
  • - situationsmedveten
  • - trygg och säker
  • - skyddad i sin personliga integritet
  • Personalens behov tillfredsställs genom att den:
  • - får kontakt
  • - blir situationsmedveten
  • - upplever framgång
  • - blir informerad
  • - blir personligt bemött
  • - blir skyddad i sin personliga integritet
  • - blir identifierad
  • - känner arbetsglädje
  • - känner sig delaktig
  • - har ansvar
  • - kan hantera ömtålig information på ett säkert sätt
  • Uppdragsgivarna får sina behov tillfredsställda genom att de:
  • - får korrekt information
  • - får informationen lättläst och lättillgänglig
  • - får giltig / avtalad information
  • - får information vid rätt tid
  • - får prisvärd information
  • - får trender och tendenser
  • - får enkelt kontakt med Trendit

 

    Gå till Dagboken                          Åter till Innehåll utbildning                                Åter till Indexsida

Hoppa upp till sidans början.

© LOK 1999-2000 2000-03-06 10:51
MALL        MALL