|
Utbildning för |
December
1996 R iT-operatörUtbildningen är en grundutbildning för arbete som RiT-operatör inom Trendit Research Sweden AB. Beteckningen "RiT" står för Research in Time. Det implicerar att det är fråga om forskning, att ta reda på och skapa information, och att informationen är "färskvara". Utbildningsperioden omfattar 15 till 20 veckor med integrerad teoretisk och praktisk utbildning.Pedagogiska överväganden Forskning och undersökningsarbete förutsätter en hög grad av forskningskunnande för att resultaten skall uppfylla rimliga krav på säkerhet och giltighet. Det är inte möjligt att utbilda all personal på den givna tiden i tillräckligt mycket forskningsmetodik för att kunna planera och genomföra undersökningar. Denna utbildning avser att träna personal i praktiskt intervjuarbete med en kunskap om både kunders krav och behov liksom om de metodologiska överväganden som ligger bakom utformningen av ett undersökningsuppdrag. Utbildningen skall bygga på uttalade värderingar om den enskilde människans både vilja och förmåga att ta ansvar. Vidare skall grunden vara att den enskilde individens inlärning är grunden för ett kompetent utförande av sina arbetsuppgifter. Utgångspunkten för utbildningen blir att Trendit skall uppfylla eller överskrida de krav och behov som kunderna har till en kostnad som underskrider värdet för kunden, dvs Trendits produkter skall vara prisvärda.Den enskilde individens ansvar och motivation skall tas till vara i utbildningsprocessen genom att utbildningen så långt möjligt byggs upp efter en PBI- modell. PBI står för problembaserad inlärning. Denna metod, eller snarare förhållningssätt, har med framgång använts vid Hälsouniversitetet i Linköping och införs allt mer i olika utbildningar p.g.a. de mycket goda resultat som erhålls. I den praktiska uppläggningen utgår utbildningen från tillämpningssituationen och kunskap förmedlas i teorin bara på efterfrågan från eleven. Detta för att undvika "inlärning av svar på oställda frågor". Utbildningen skall kvalitetssäkras genom att varje vecka avslutas med en utvärdering i förhållande till utbildningens mål och elevernas förutsättningar att lära in. Utbildningen skall dokumenteras så långt det är praktiskt möjligt. Schemat för utbildningen betraktas som preliminärt för att ge tillfälle till korrigeringar i tidsåtgång för olika moment, beroende på resultat av utvärderingarna. Det är viktigare att målen för utbildningen nås än att administrativa tidsgränser hålls eller bryts. Målet är att all personal skall anses ha förutsättningar för samt ges möjlighet till att utföra ett utmärkt arbete. Personalens kunskaper och färdigheter skall vid avslutad utbildning motsvara företagets krav.
Inriktningsmål för gemensam utbildning: Målen med utbildningen är att utveckla ledning och medarbetare på Trendit till att planera och prestera rätt kvalitet i termer av ekonomi, service, kundkrav och arbetsmiljö.
Effektmål:
Utbildningen syftar till att:
|
Gå till Dagboken Åter till Innehåll utbildning Åter till Indexsida |
© LOK 1999-2000 2000-03-06 10:51
MALL MALL