PE00114A.gif (2004 bytes) 


RiT_Operatör.gif (3484 bytes)

OBS! För att bäst se olika dokument från Trendit behöver du ha en "Font" - typsnitt installerad på din dator som heter DomDiagonal Bd BT och DomCasual BT, dessa kan du hämta här hos oss och installera på din egen dator, tryck bara här.
RiTc Utbildning

HUVUDÄMNEN MED UNDERRUBRIKER SAMT DELMÅL

Innehåll

INTRODUKTION - Teambuilding 80 timmar.
PSYKOLOGI OCH BETEENDEVETENSKAP 80 timmar
EKONOMI 80 timmar
DATA- OCH IT-teknik 120 timmar
SPRÅK OCH KOMMUNIKATION 80 timmar
ELEMENTÄR STATISTIK OCH UNDERSÖKNINGSMETODIK 40 tim KVALITETSSÄKRING 40 tim
PROJEKTARBETE 100 tim
PRAKTISK ARBETSTRÄNING 180 timmar


1. Företagskunskap

Delmål:

    • Kunskap om Trendit Research Sweden ab avseende organisation, affärsområden, affärsidé, policy, mm.

Lärare/instruktörer: Lars Olof Känngård.

2. Marknads- och omvärldskunskap

Delmål:

    • Kunskap om kunder och kundföretag och deras arbetsbetingelser

Lärare/instruktörer: Jonake Eriksson, Affärsområdesansvarg - Undersökningar.


3. Team-building

Delmål:

    • Kunskap om delaktighet och vi–känsla skall skapas kring arbetsgrupper, arbetsuppgifter och produkter.
    • Kunskap om ömsesidiga beroenden och krav på att samarbete skall utvecklas.

Lärare/instruktörer:

Leg psykolog Peter Näckå, Näckå Utveckling AB, Norrköping

4. Ergonomi

Delmål:

    • Diagnos av utvecklingsbehov avseende röst och röstvård.
    • Arbetsställning, vila / rekreation, fysisk och social arbetsmiljö.

Lärare/instruktörer

Leg logoped Anita Hallin, Röst och Tal, Östersund

Leg naprapat Björn Hjortstad, Arcturus rehab, Sollefteå

 

5. Pedagogisk modell för utbildningen.

Delmål:

    • Kunskap om inlärningens metodik och förutsättningar för beteendeförändringar, dvs att såväl kunskapsförmedling, upplevelser som träning krävs för att beteendet skall integreras i den gamla beteenderepertoaren.
    • Kunskap om att praktiska krav i tillämpningssituationen utgör grunden för såväl praktisk som teoretisk inlärning.
    • Kunskap om att medinflytande och elevansvar utgör förutsättningar för att inlärda beteenden kommer att användas
    • Kunskap om problemorienterad inlärning från teori och praktisk erfarenhet.
    • Kunskap om faktorer som påverkar kommunikationens kvalitet
    • Kunskap om skillnader i begrepp som "kunskap" och "kompetens" och dess implikationer.

Lärare/instruktörer

Leg psykolog Peter Näckå, Norrköping

 

1. Kognitiv psykologi

Delmål:

    • Teoretisk bakgrund
    • Aktuellt forskningsläge
    • Praktiska implikationer

 

2. Operant psykologi

Delmål:

    • Teoretisk bakgrund
    • Aktuellt forskningsläge
    • Praktiska implikationer

 

3. "Human Resource Management", hur påverkar man människor?

Delmål:

    • Kunskap och färdighet i att beskriva och förklara människors beteende i en psykologisk förklaringsmodell (ABC-modellen), gemensam för Trendit.
    • Färdighet i att medelst ABC-modellen (en kombination av kognitiv och operant psykologi) påverka människor i sitt kontaktnät.
    • Kunskap om och färdighet i att skapa trygghet / säkerhet.

 

4. Planering av arbete för att uppleva arbetsglädje och framgång.

Delmål:

    • Kunskap om hur beteendet styrs av mål, beteenderepertoar och återkoppling
    • Kunskap om det moderna kvalitetsbegreppet
    • Färdighet i att använda olika tekniker för kvalitetssäkring för att få adekvat återkoppling på sitt beteende.¨
    • Kunskap om och färdigheter i att tillämpa Hackmans modell för arbetstillfredsställelse, som kännetecknas av följande betingelser för arbetet för att uppnå arbetstillfredsställelse:
      • omväxling
      • väl definierade arbetsuppgifter
      • betydelsefulla
      • självständiga
      • kontinuerlig återkoppling.
    • Kunskap om och förståelse av anledning till Trendit´s värderingar och regler kring arbetet inom Trendit.

5. Samtals- och intervjuteknik

Delmål:

    • Kunskap och färdighet i samtalstalsteknik.
    • Kunskap och färdighet i intervjuteknik.
    • Kunskap om hur man behärskar tal / lyssnande så att språket kan användas som styrmedel.

Lärare/instruktörer psykologiblocket

Leg psykolog Håkan Johnsson, PhD, Håkan Johnsson

Psykologkonsult AB

Leg psykolog Peter Näckå, Näckå Utveckling AB, Norrköping 

Delområden:

  • - Affärskunskap
  • - Affärsmässighet
  • - Kostnads- och intäktsanalys
  • - Administration
  • - Taktisk / strategisk analys

Delmål:

    • Kunskap om ekonomiska grundbegrepp, redovisning och styrning, administrativa processer, uppdragsavtal och kalkylering, strategier och marknadsföringsupplägg, uppföljningstekniker, ekonomisk värdering av intäkts- och kostnadseffekter, värde och betydelse av servicekrav, personalbemanning samt användning av nyckeltal.
    • Kunskap om och färdighet i hur man läser och komprimerar information ur ekonomisk redovisning.

Lärare/instruktörer

Karl-Erik Eriksson, RTC Revision AB i Täby

 

Mål: Kunskap om och färdighet i användning av modern IT - och telekommunikationsutrustning, som Voicesystem och -teknik

Delområden:

  • - Telekommunikation
  • - Voicesystem
  • - PC-användning
  • - Informationssystem
  • - IT-kunskap / -utveckling
  • - Sekretess / säkerhet

 

1. Det tekniska systemet

Delmål:

    • System- och processkunskap
    • Färdighet på manöverpaneler

 

2. Teknikanvändning av telefonsystem, PC och stödsystem.

Delmål:

Telefonbaserade system:

    • Färdighet i användning av tekniska system som telefon
    • Kunskap och färdighet i användning av funktioner som är tillgängliga i AXE-system, som vidarekoppling, återuppringning, etc
    • Kunskap om olika reaktioner, som beteenden och känslor, som telefonsystem ger upphov till
    • Kunskap om telefonins ursprung, teknik, komponenter, utveckling och framtid
    • Kunskap om telefonkultur

 

PC-baserade system

    • Färdighet i att använda datorsystem samtidigt med samtal i
      headset.
    • Färdighet i användning av Excel, Word och Trendit´s programvara.

 

3. PC-användning

 

Delmål:

Färdighet i att använda:

    • Musen
    • Tangentbordet
    • Hitta bland menyer.
    • Försterhantering
    • Enkel ordbehandling i Word och kalkyl i Excel
    • Trendit´s applikationer, som SPSS och stödsystem
    • Hjälpfiler
    • Windows säkerhetssystem
    • Kommunikation med cc:Mail och GroupWise via MS-Mail/Exchange.
    • Internet / Intranet

Lärare/instruktörer

Andre Byström, Trendit

Lars Olof Känngård, Trendit

Michael Dahlquist, Trendit

 

Mål:färdighet i att formulera och ställa frågor på ett tidseffektivt sätt med rimliga reliabilitetskrav.

Delområden:

  • Uppförandeträning
  • Tanke - språk - handling
  • Svenska i telefon
  • Mål-kund-resultat
  • Språket - upplevelse
  • Språket som budskap
  • Verbala och icke verbala budskap
  • Distanskommunikation
  • Tre - part kommunikation
  • Kommunikation och sinnesorgan

 

1. Talträning av logoped

Lärare/instruktörer

Leg logoped Anita Hallin, Röst och Tal, Östersund

2. Människan i kommunikationssystemet

Delmål:

    • Kunskap och färdighet i att "läsa kroppsspråk" via telefon- och övrig IT-teknik.
    • Färdighet i att identifiera sinnesstämning, behov, bildningsnivå, mm genom distanssamtal.
    • Kunskap om frekventa ords konnotativa och denotativa betydelser.
    • Färdighet i användning av synonymer för att ge avsedd påverkan.
    • Färdighet i meddelandeeffektivitet, dvs att kombinera hastighet och ordval för optimal talförståelse
    •  
    • RiT-operatören skall kunna identifiera signaler och information som meddelar:

o framgångsrik kommunikation

o nöjda samtalspartners

o goda prestationer

o bra interna relationer

Lärare/instruktör: Monica Näckå, Näckå Utveckling AB

Fil stud, Caroline Ryttse,

Mål:Färdighet i att dra och sammanställa slutsatser med användning av datorstödda statistiska metoder och kunskaper om olika felkällor som kan påverka resultatet och om hur dessa kan motverkas.

Innehåll:

  • Fördelningar
  • Central- och spridningsmått
  • Sannolikhetslära
  • Grunder i hypotesprövning
  • Reliabilitets- och validitetsbegreppen
  • Vetenskapsteori
  • Undersökningsmetodik

 

Lärare/instruktörer

Trendit personal

Mål: Samtliga skall förstå och vara medvetna om hur kvalitetsarbetet byggs upp kring kundens behov, kvalitetspolicy, kvalitetsmål, funktions– och personligt ansvar, befogenheter, kompetenskrav och uppföljningsmetoder och kunskap om vad det innebär att företaget håller en kvalitetsnivå som motsvarar ISO 9004-2 inom olika delar av företagets processer.

Innehåll:

  • Det moderna kvalitetsbegreppet.
  • Grunderna i kvalitetssäkring
  • ISO 9004 - 2, Tjänste-och servicekvalitet
  • Utmärkelsen svnesk kvalitet
  • Kvalitetsindikatorer och mätning

Lärare/instruktör

Peter Näckå, Näckå Utveckling AB, Norrköping

Mål: Att förvärva ett företagsmässigt tänkande som grund för idé- och affärsutveckling inom Trendits verksamhetsområde och genomföra verksamhet med en kvalitetsnivå som motsvarar krav för certifiering enl ISO 9000-systemet.

  • - Praktik genomförs vid Trendit i Sollefteå
  • - Praktiken genomförs med handledare / instruktörer tillgängliga.
  • - Praktiken skall genomföras under de olika betingelser som råder i "skarpt" läge.

Delmål:

    • Färdighetsträning i reella arbetssituationer

Lärare/instruktörer

Handledare från Trendit

 

OBSERVERA Att allt material du kan läsa här är skyddat av Internationell och Svensk upphovsmannarätt - kopiering eller att använda hela eller delar av detta material är ett brott mot upphovsmannarätten, såvida du inte först inhämtar godkännande. Visst material ägs av Näckå Utveckling AB - Peter Näckå.

    Gå till Dagboken                        Åter till Innehåll utbildning                           Åter till Indexsida

Hoppa upp till sidans början.

© LOK 1999-2000 2000-04-08 22:23
MALL        MALL