RiTc Utbildning HUVUDÄMNEN MED UNDERRUBRIKER SAMT
DELMÅL
Innehåll
INTRODUKTION - Teambuilding 80 timmar.
PSYKOLOGI OCH BETEENDEVETENSKAP 80 timmar
EKONOMI 80 timmar
DATA- OCH IT-teknik 120 timmar
SPRÅK OCH KOMMUNIKATION 80 timmar
ELEMENTÄR STATISTIK OCH UNDERSÖKNINGSMETODIK 40 tim KVALITETSSÄKRING 40 tim
PROJEKTARBETE 100 tim
PRAKTISK ARBETSTRÄNING 180 timmar
1. Företagskunskap
Delmål:
- Kunskap om Trendit Research Sweden ab avseende organisation, affärsområden,
affärsidé, policy, mm.
Lärare/instruktörer: Lars Olof Känngård.
2. Marknads- och omvärldskunskap
Delmål:
- Kunskap om kunder och kundföretag och deras arbetsbetingelser
Lärare/instruktörer: Jonake Eriksson,
Affärsområdesansvarg - Undersökningar.
3. Team-building
Delmål:
- Kunskap om delaktighet och vikänsla skall skapas kring arbetsgrupper,
arbetsuppgifter och produkter.
- Kunskap om ömsesidiga beroenden och krav på att samarbete skall utvecklas.
Lärare/instruktörer:
Leg psykolog Peter Näckå, Näckå Utveckling AB,
Norrköping
4. Ergonomi
Delmål:
- Diagnos av utvecklingsbehov avseende röst och röstvård.
- Arbetsställning, vila / rekreation, fysisk och social arbetsmiljö.
Lärare/instruktörer
Leg logoped Anita Hallin, Röst och Tal, Östersund
Leg naprapat Björn Hjortstad, Arcturus rehab, Sollefteå
5. Pedagogisk modell för utbildningen.
Delmål:
- Kunskap om inlärningens metodik och förutsättningar för beteendeförändringar, dvs
att såväl kunskapsförmedling, upplevelser som träning krävs för att beteendet skall
integreras i den gamla beteenderepertoaren.
- Kunskap om att praktiska krav i tillämpningssituationen utgör grunden för såväl
praktisk som teoretisk inlärning.
- Kunskap om att medinflytande och elevansvar utgör förutsättningar för att inlärda
beteenden kommer att användas
- Kunskap om problemorienterad inlärning från teori och praktisk erfarenhet.
- Kunskap om faktorer som påverkar kommunikationens kvalitet
- Kunskap om skillnader i begrepp som "kunskap" och "kompetens" och
dess implikationer.
Lärare/instruktörer
Leg psykolog Peter Näckå, Norrköping
1. Kognitiv psykologi
Delmål:
- Teoretisk bakgrund
- Aktuellt forskningsläge
- Praktiska implikationer
2. Operant psykologi
Delmål:
- Teoretisk bakgrund
- Aktuellt forskningsläge
- Praktiska implikationer
3. "Human Resource
Management", hur påverkar man människor?
Delmål:
- Kunskap och färdighet i att beskriva och förklara människors beteende i en
psykologisk förklaringsmodell (ABC-modellen), gemensam för Trendit.
- Färdighet i att medelst ABC-modellen (en kombination av kognitiv och operant psykologi)
påverka människor i sitt kontaktnät.
- Kunskap om och färdighet i att skapa trygghet / säkerhet.
4. Planering av arbete för att uppleva
arbetsglädje och framgång.
Delmål:
- Kunskap om hur beteendet styrs av mål, beteenderepertoar och återkoppling
- Kunskap om det moderna kvalitetsbegreppet
- Färdighet i att använda olika tekniker för kvalitetssäkring för att få adekvat
återkoppling på sitt beteende.¨
- Kunskap om och färdigheter i att tillämpa Hackmans modell för
arbetstillfredsställelse, som kännetecknas av följande betingelser för arbetet för
att uppnå arbetstillfredsställelse:
- omväxling
- väl definierade arbetsuppgifter
- betydelsefulla
- självständiga
- kontinuerlig återkoppling.
- Kunskap om och förståelse av anledning till Trendit´s värderingar och regler kring
arbetet inom Trendit.
5. Samtals- och intervjuteknik
Delmål:
- Kunskap och färdighet i samtalstalsteknik.
- Kunskap och färdighet i intervjuteknik.
- Kunskap om hur man behärskar tal / lyssnande så att språket kan användas som
styrmedel.
Lärare/instruktörer psykologiblocket
Leg psykolog Håkan Johnsson, PhD, Håkan Johnsson
Psykologkonsult AB
Leg psykolog Peter Näckå, Näckå Utveckling AB,
Norrköping
Delområden:
- - Affärskunskap
- - Affärsmässighet
- - Kostnads- och intäktsanalys
- - Administration
- - Taktisk / strategisk analys
Delmål:
- Kunskap om ekonomiska grundbegrepp, redovisning och styrning, administrativa processer,
uppdragsavtal och kalkylering, strategier och marknadsföringsupplägg,
uppföljningstekniker, ekonomisk värdering av intäkts- och kostnadseffekter, värde och
betydelse av servicekrav, personalbemanning samt användning av nyckeltal.
- Kunskap om och färdighet i hur man läser och komprimerar information ur ekonomisk
redovisning.
Lärare/instruktörer
Karl-Erik Eriksson, RTC
Revision AB i Täby
Mål: Kunskap om och färdighet i användning av modern IT
- och telekommunikationsutrustning, som Voicesystem och -teknik
Delområden:
- - Telekommunikation
- - Voicesystem
- - PC-användning
- - Informationssystem
- - IT-kunskap / -utveckling
- - Sekretess / säkerhet
1. Det tekniska systemet
Delmål:
- System- och processkunskap
- Färdighet på manöverpaneler
2. Teknikanvändning av telefonsystem,
PC och stödsystem.
Delmål:
Telefonbaserade system:
- Färdighet i användning av tekniska system som telefon
- Kunskap och färdighet i användning av funktioner som är tillgängliga i AXE-system,
som vidarekoppling, återuppringning, etc
- Kunskap om olika reaktioner, som beteenden och känslor, som telefonsystem ger upphov
till
- Kunskap om telefonins ursprung, teknik, komponenter, utveckling och framtid
- Kunskap om telefonkultur
PC-baserade system
- Färdighet i att använda datorsystem samtidigt med samtal i
headset.
- Färdighet i användning av Excel, Word och Trendit´s programvara.
3. PC-användning
Delmål:
Färdighet i att använda:
- Musen
- Tangentbordet
- Hitta bland menyer.
- Försterhantering
- Enkel ordbehandling i Word och kalkyl i Excel
- Trendit´s applikationer, som SPSS och stödsystem
- Hjälpfiler
- Windows säkerhetssystem
- Kommunikation med cc:Mail och GroupWise via MS-Mail/Exchange.
- Internet / Intranet
Lärare/instruktörer
Andre Byström, Trendit
Lars Olof Känngård,
Trendit
Michael Dahlquist, Trendit
Mål:färdighet i att formulera och ställa frågor på ett tidseffektivt sätt
med rimliga reliabilitetskrav.
Delområden:
- Uppförandeträning
- Tanke - språk - handling
- Svenska i telefon
- Mål-kund-resultat
- Språket - upplevelse
- Språket som budskap
- Verbala och icke verbala budskap
- Distanskommunikation
- Tre - part kommunikation
- Kommunikation och sinnesorgan
1. Talträning av logoped
Lärare/instruktörer
Leg logoped Anita Hallin, Röst och Tal, Östersund
2. Människan i kommunikationssystemet
Delmål:
- Kunskap och färdighet i att "läsa kroppsspråk" via telefon- och övrig
IT-teknik.
- Färdighet i att identifiera sinnesstämning, behov, bildningsnivå, mm genom
distanssamtal.
- Kunskap om frekventa ords konnotativa och denotativa betydelser.
- Färdighet i användning av synonymer för att ge avsedd påverkan.
- Färdighet i meddelandeeffektivitet, dvs att kombinera hastighet och ordval för optimal
talförståelse
-
- RiT-operatören skall kunna identifiera signaler och information som meddelar:
o framgångsrik kommunikation
o nöjda samtalspartners
o goda prestationer
o bra interna relationer
Lärare/instruktör: Monica Näckå, Näckå Utveckling AB
Fil stud, Caroline Ryttse,
Mål:Färdighet i att dra och sammanställa slutsatser med användning av
datorstödda statistiska metoder och kunskaper om olika felkällor som kan påverka
resultatet och om hur dessa kan motverkas.
Innehåll:
- Fördelningar
- Central- och spridningsmått
- Sannolikhetslära
- Grunder i hypotesprövning
- Reliabilitets- och validitetsbegreppen
- Vetenskapsteori
- Undersökningsmetodik
Lärare/instruktörer
Trendit personal
Mål: Samtliga skall förstå och vara medvetna om hur kvalitetsarbetet byggs
upp kring kundens behov, kvalitetspolicy, kvalitetsmål, funktions och personligt
ansvar, befogenheter, kompetenskrav och uppföljningsmetoder och kunskap om vad det
innebär att företaget håller en kvalitetsnivå som motsvarar ISO 9004-2 inom olika
delar av företagets processer.
Innehåll:
- Det moderna kvalitetsbegreppet.
- Grunderna i kvalitetssäkring
- ISO 9004 - 2, Tjänste-och servicekvalitet
- Utmärkelsen svnesk kvalitet
- Kvalitetsindikatorer och mätning
Lärare/instruktör
Peter Näckå, Näckå Utveckling AB, Norrköping
Mål: Att förvärva ett företagsmässigt tänkande som grund för idé- och
affärsutveckling inom Trendits verksamhetsområde och genomföra verksamhet med en
kvalitetsnivå som motsvarar krav för certifiering enl ISO 9000-systemet.
- - Praktik genomförs vid Trendit i Sollefteå
- - Praktiken genomförs med handledare / instruktörer tillgängliga.
- - Praktiken skall genomföras under de olika betingelser som råder i "skarpt"
läge.
Delmål:
- Färdighetsträning i reella arbetssituationer
Lärare/instruktörer
Handledare från Trendit
|