BS00806A.gif (2320 bytes)

Uppmanar Hörnlund om hjälp!

Länsstyrelsen i Västernorrlands Län
Regionalpolitiska enheten
PG Hånell

 

Sollefteå, Sweden
December 09, 1996
b8_Länsstyrelsen kommentarer till ansökan 9 dec - 99-08-20 7:59 PM
Page: 1:5

Beträffande ansökan om regionalpolitisk företagsstöd

I tidigare brev från den 12 november har jag i korta ordalag redogjort för Dig hur det förhöll sig i frågan kring de värden som skulle lyftas in eller förvärvas så som grund för verksamheten.

Historiskt ser det ut så här.
När jag första gången tog upp frågan med Dig var min grundfråga huruvida immateriella rätter är stöd berättigade eller ej och om dessa kan lyftas in från mig eller om de måste komma in direkt genom förvärv till verksamheten.

Grunden till frågan var den att vid tidpunkten fanns inte Trendit och jag såg det som fundamentalt att se till så att rättigheterna och affärsuppgörelsen i sin grund var klar mellan mig och säljaren Michael Werner. Vi kom därför överens om att jag kunde göra förvärvet personligen och därefter lyfta in (transportera) avtalet vidare in till Trendit då verksamheten startats.

Efter att Du senare vidtalat mig om att det finns inskränkningar då egendom lyfts in från närstående, ska naturligtvis inte mitt första upplägg praktiseras. Trendit förvärvar genom avtal samtliga rättigheter, produkter, databas och know-how direkt från Marketing ToolBox AB till ett pris av 3.500.000 kronor.

Som Du kan se av den värdering som Ernst & Young har genomfört har konceptet (ToolBox) ett marknads värde som ligger betydligt högre och man har dessutom inte alls tagit med värdet av den uppfinning som jag lyfter in, nämligen "Svar på tal".

Man kan ju ställa sig frågan om vi kan starta en liknande verksamhet utan att starta upp verksamheten med ett förvärv av denna omfattning.

Som svar på frågan om vi kan klara oss utan ett förvärv i dagsläget:
Svaret är, nej. Det skulle vara teoretiskt omöjligt att starta upp en verksamhet på så kort tid, men den potentiella omsättningen utan väsentligt större start och utvecklingskostnader.

Låt mig också ytterligare en gång förtydliga mig och inlämnade dokument. Hela kalkylunderlaget och verksamhetens två första år är endast baserade på att vi genomför undersökningar på traditionellt sätt, således manuellt. Alla kostnader och intäkter är baserade på det koncept som tidigare sålts i Stockholm.

Inga intäkter har prognostiserats för ökade intäkter i och med att man inför halvautomatiska intervjuer med vår egen systemlösning "Svar på tal"

Jag har varit fullt aktiv med Trendit sedan oktober och redan nu i dag är vi 6 anställda + 18 personer i utbildning och tre nya säljare rekryterade till marknadsbolaget. I januari månad säljer vi de första regelbundet genomförda mediaundersökningarna. Kunder finns redan avtalade. Av denna "trupp" är det nu två helt nyinflyttade familjer till kommunen.

De initiala planerna om antalet sysselsatta i Sollefteå kommer att se annorlunda ut på grund av att både produkter och företaget utvecklas i en snabbare takt än vad jag förutsåg. En stor hjälp är det faktum att vi valt att lägga ut marknadsföring och försäljning till ett externt företag som har helt andra krav på vad man måste sälja var månad.

Detta kommer nu få den påföljden att vi troligtvis måste starta en andra utbildning redan till våren och då kunna lyfta ut visst arbete på vissa tider till personer som då kan arbeta på distans inom Länet.

Du frågade mig om vi kanske skulle kunna dra igång verksamheten i mindre skala och vänta med vissa investeringar till senare. Vi är ju redan i princip i gång och väntar bara på Ert klartecken som defacto var utlovat till november månad. Det vore direkt ödesdigert om vi "lugnade" oss. Varför inte smida…..

Visar det sig senare att man inte kan upprätthålla en försäljning inom de ramar som vi planerar, ja då får man se över det hela längre fram. Nu gör jag den bedömningen själv att vi troligtvis kommer att hamna i motsatt förhållande. De produkter som vi kommer att kunna lansera under våren 1997, som i flera fall vänder sig till helt nya grupper kan komma att kräva större personalresurser än de vi i dag har räknat med.

Arbetstiderna är ju i vårt företag inte som hos andra. Konsumentundersökningar görs varje dag 7 dagar i veckan och genomförs mellan klockan 16 och fram till 21. På helgerna ser tiderna lite annorlunda ut beroende på Bingolotto mm.

Dessa arbetstider i kombination med uppdrag som vänder sig företag innebär skiftgång och beredskap med extrapersonal. Vi har i framtiden behov av en öppentid som faktiskt är 78 timmar per vecka. Räknar vi sedan in administration och efter bearbetning via statistiker och analytiker är vi uppe i schema läggning som i det närmaste måste betraktas som två alternativt tre skift.

När vi inför det halvautomatiska systemet "Svar på tal" kommer inte denna lösning att innebära färre arbetstillfällen. Systemlösningen innebär att vi kan gå in och genomföra undersökningar mot bl.a. grupper som man tidigare inte kunde nå på grund av de allt för höga intervjukostnader som är gängse på marknaden.

När vi inför systemet kan vi öka intervjuvolymen och på så sätt öka, eller snarare bredda vår kundkrets på grund av att vi når en så mycket större grupp.

I vårt senaste samtal söndag kväll klockan 21:30 nämnde Du att det kanske finns en stor skepticism mot att hamna i någon typ av maskin.

Jag håller helt med Dig, hamnade man i en maskin så skulle nog de flesta lägga på telefonen.

Nu är det så här att "Svar på tal" inte är en vanlig maskin. En oinvigd person skulle inte under vissa omständigheter kunna skilja på om han hon talar med "Svar på tal" eller en levande operatör. Utvecklingen har gott väldigt snabbt och med voice recognition å andra finesser som vi nu är i färd med att kunna implementera kommer "intrvju-offret" i praktiken inte märka någon skillnad till det sämre.

Så som vi har konstruera konceptet och med tanke på min egen erfarenhet inom området att sjösätta publika applikationer är jag övertygad om att det blir en succé.

De områden där vi ser en direkt användning är områden som inte på något sätt är känsliga på hur undersökningarna genomförs, den utsatte är inte känslig. Man kommer istället att uppleva tekniken som en stor hjälp och på företagets vägnar kommer man att besvara de ställda frågorna.

Bedömer men "Svar på tal" utifrån en vetenskaplig värdering blir värderingen rena dråpslaget för de etablerade efter som de inte kan garantera eller säkerställa kvalitén i hur frågor ställs.

 

Om mina farhågor är riktiga kommer detta att avspegla sig positivt i den prognos och i de kalkyler som nu föreligger.

Så om vi summerar upp det hela så tror jag att eventuella funderingar kring konceptets bärkraft, bottnar eventuell tvekan på en brist av information och insikt i verksamhetens detaljerade planer och den verklighet som vi i dag defacto lever i.

  • Om man skall göra en riskanalys så måste den utgå från att det är ett beprövat produktkoncept som företaget skall livnära sig på i första hand.
  • Kalkyler och budgetunderlag utgår från det faktum att den nya tekniken inte tillför verksamheten några extra intäkter, mer än den försäljning av system som är budgeterad till 1.000.000 kronor första året ( 11% av företagets totala försäljning).
  • Avstår vi från att göra planerade investeringar får vi istället en start sträcka som kostar minst 6 till 10 miljoner kronor mer än vad vi själva har beräknat.
  • Den största risken tar aktieägarna. Detta måste vara en faktor som väger tungt i en bedömning.
  • Företagets höga egenkapital ger stor flexibilitet och stor uthållighet.

Till sist. Eftersom jag har stor kunskap om Er arbetsbelastning skäms jag var gång jag ringer eller ställer frågor om när saker och ting skall kunna hända. Jag hoppas att ni förstår min situation och förstår att jag inte alls med mitt nuvarande eller kommande projekt vill vara till Er last. Härav har jag ägnat stor tid åt att förbereda presentation och dokumentation så att Ert arbete förhoppningsvis skall vara enklare än i andra ärende.

Vi kan inte skjuta planerna längre än vad vi nu gjort utan att det får mycket stora konsekvenser. Vi har i dag startat utbildningen trots att vi ännu inte erhållit utlovad bekräftelse, vilket sätter oss i en lite konstig dager gentemot både de sökande och inte minst mot Arbetsförmedlingen.

Har vi inte före onsdag denna vecka allt helt klart är vi tvungen att skjuta på hela etableringen och senare lägga en möjlig produktionsstart till tidigast februari månad. Konsekvenser av detta blir att Trendit måste bära kostnader för marknadsföretagets uteblivna försäljning, lärarkostnader, personalkostnader på nu hitflyttad person. Dessutom måste vi senare lägga investeringar vilket får den följden att utbildningen om den skall löpa vidare måste hyra in sig i lokaler där priserna för lokaler och datorer hamnar i nivåer av 200 kronor per timme och deltagare.

Så en sista gång vill jag be Dig och Er om en handläggning och fortskridande som inte stör fortsatt utveckling av företaget, med all respekt för den belastning som ni i dag har.

Kan jag göra något för att underlätta eventuella frågor eller vara Er behjälpliga på något sätt hoppas jag att ni säger till.

Ser fram emot en snar kontakt.

Med de hjärtligaste hälsningarna

Lars Olof Känngård

 

Hämta orginaldokument         Titta på Fax                                 Tillbaka Dagboken.