Nyheter och inlägg i den allmänna debatten. Här kommer olika nyheter att presenteras. Dels nyheter som direkt handlar om ärenden som redovisas här i denna portal men även nyheter och inlägg i den allmänna debatten om hur glesbygden utvecklas i frågor som har anknytning till de etableringar som presenterats här i portalen.
|
Proffice
etablerar sig i Sollefteå och lovar 300 nya jobb! (Pressmeddelande från Näringsdepartementet - 2000-02-25) Konstgjord andning | Stödets storlek | Bredbandsmiljoner | Statliga tjänster Jag har fått frågan; Vad tycker jag om att Regeringen beviljat 60 miljoner till företaget Proffice och att man etablerar sig i Sollefteå.?¿ Först av allt är jag naturligtvis mycket glad över att Regeringen eller snarare Näringsdepartementet har fattat detta beslut, dels sedan Sollefteå på ett sätt får en viss kompensation för vad man tidigare tagit bort, då myndigheten slagit undan fött på mina ambitioner och dels med sitt beslut visar hur rätt jag haft i de planer som jag utarbetade redan tidigt 1995/1996. Sollefteå behöver flera stora etableringar och kan "svälja" fler etableringar i denna storlek, så som callcenter verksamheter. Proffice har ju som ambition att skapa 300 nya jobb, och om man planerar callcenter verksamhet med öppet tider 24-7-365, dvs dygnet runt, 7 dagar i veckan 365 dagar per år, så är troligen deras etableringsplaner att skapa mellan 50 till upp emot 100 operatörs-arbetsplatser. Bemannings planering och öppet tiderna skapar en multipel effekt, som naturligtvis innebär 3 till 4 gånger fler sysselsatta - fler än de fysiska arbetsplatser man anordnar. Besök Proffice hemsida, tryck här Så har jag tolkat pressmeddelandet rätt har man för avsikt att skapa 300 nya årsarbetskrafter - 300 heltidstjänster. Således kan troligtvis långt fler få arbete och anställning, för med erfarenhet från hur och när man behöver bemanning, kanske mänga tjänster delas upp på timanställning eller kortare "skift". Utifrån detta faktum och de faktum att både Telitel och Telia redan finns i Sollefteå skapar ett tredje callcenter förhoppningsvis högra kvalité - bättre arbetsförhållanden och en konkurrens om de bästa operatörerna. Sedan måste jag ju vara ärlig och också lyfta fram ett par andra argument, som förhoppningsvis kanske kommer att läsas av rätt personer.
Dessa tre rubriker är andra reflektioner jag vill göra för att kanske belysa några fakta/tankar, som kanske Kommunpolitiker eller andra bör ta sig en funderare på. Låt mig också få understryka att jag inte på något sätt är orolig för att Sollefteå inte kan klara av även denna kris, när man nu blir av med alla regementen. Den anda och beslutsamhet och fina kvalité i hur en kommun styrs är ett föredöme för vilken annan kommun som helst. Jag skulle hoppas att regeringen delegerade ansvar för regionalpolitiska insatser till en kommun som Sollefteå - Regeringen borde utse "förvaltande - "fördelande" myndigheter efter nivån av kompetens på administrativa tjänstemän.
Låt oss nu titta lite närmare på mina sinpunkter och funderingar, jag börja i omvänd ordning: Konstgjord andning - eller? Proffice är ju i dag en av de stora aktörerna i Sverige på så kallade "back-office" tjänster och uthyrning av personal, och om jag inte är helt felunderrättad har Proffice redan ett eller flera callcenter på andra platser i Sverige. Något redan etablerat genom andra stöd till andra regioner i Sverige. Så man får ju en i vart fal en erfaren aktör och gedigen koncern som står bakom etableringen, viken man troligtvis inte kan svika på samma svekfulla sätt som man (NUTEK & Länsstyrelsen) gjort med Telitel eller Trendit. Vad jag ser som lite konstgjort andning är det faktum att man inte använder stödmedel till att låta bygden konkurrera med dessa storföretag inom distans och uthyrningstjänster. Att få stora callcenter - ägda av personer och där de drivande krafterna finns i storstäderna - skapar enligt min mening inte samma kvalité och samma entreprenörs anda som om det hela får växa fram inifrån bygdens egna entreprenörer. Kanske denna etablering nu - förhoppningsvis - skapa den snöbollseffekt att andra initiativ får bättre stöd och hjälp, då hjälpen behövs. Med min egen erfarenhet av hur svårt det är att få fram lämplig arbetskraft, skapa rätt utbildningen och ta hänsyn till de långa avstånd som råder inom kommunen, borde enligt min mening en decentraliserad satsning i flera mindre enheter vara mer av ett långsiktigt intresse för Kommunen. En annan fördel med ett dylika beslut är att Arbetsförmedlingen och Länsarbetsnämnden troligtvis kommer att göra omfattande utbildningsinsatser inom länet - och troligtvis har man lärt något av vad som hände Trendit varför man troligtvis kommer att medfinansiera utbildning av arbetslösa dels med medel från företaget Proffice, medel från Länsarbetsnämnden/AF samt medel från Mål 6 strukturfondsprogram. Känner jag ägarna eller huvudmannen bakom Proffice rätt har han troligtvis som krav för sin etablering sett till så att statskassan betalar hela notan för utbildningsinsatser. Å detta är ingen nackdel för bygden - unga som gamla - med litet eller stort intresse att bli en callcenter operatör. Har i vart fall alla möjligheter att få en bra utbildning och an bra grund att stå på för att söka andra jobb eller rent av kanske starta sin egen lilla distansfirma.
Trendit skulle få 1.6 miljoner i bidrag och 1.8 miljoner i lån. Bidraget per anställd = 20.000 kronor. Efter ett år var vi närmare 100 personer i Trendit, anställda och personer under utbildning. När nu Proffice gör samma typ av etablering får man 200.000 kronor per anställd. Så med denna lilla uträkning kan man ju se hur orättvist stöden fördelas. Det finns ju ingen i Kommunen som ens kommer att bemötas med ett brevsvar om man vill starta sitt eget lilla callcenter i Ramsele med 10 eller 20 anställda. På sin höjd tas ärendet upp på Länsstyrelsen och, ja hur det går vet vi ju de flesta. Knappast får man någon hjälp i den omfattning som nu Proffice får.
Bredbandsmiljoner till Sollefteå Jag kan bara så här på distans gissa mig till vissa slutsatser av ett dylika beslut, men jag har ju med viss erfarenhet en känsla för hur utvecklingen kommer att te sig. En farhåga i denna typ av strategi är att man glömmer bort att göra nödvändiga analyser av hur kommunikations resurser blir tillgängliga i storstäder, med vilka man skall konkurrera. Vill du veta lite mer om bredband och hur bredbandstekinken byggs ut, tycker jag att du skall ta dig en titt på Expressens hemsida www.Expressen.se eller trycka på bilden här intill. Peter Thunborg, på Expressen har gjort en rad artiklar om ämnet och du kan även där hitta en liten ordlista som beskriver nya ord. Vad jag försöker att säga är att kostnaden och närheten till kunden i en storstad och ett överutbud på kommunikations resurser är att vänta, sedan man från Telias sida så sent insåg att man skulle släppa in konkurrenter i sitt eget nät. Med den tidigare strategin, som Telia så hårt slagits för - som numer är förändrad - har detta uppmuntrat konkurrenter att grävts ned kommunikationsresurser från alla tänkbara håll och kanter. Telia har sin fiberoptik, Vattenfall, Kommuner, privata nätverk mm har sina egna fiberoptiska nätverk, med i dag en samlad bandbredd - total kommunikationskapacitet som vida överstiger den mängd man kan utnyttja troligtvis i hela Europa eller möjligen värden. Å innan du har hunnit läsa detta inlägg kanske någon på
Ericsson eller Nokia uppfunnit en ny liten box som gör att man på det gamla vanliga
teleförbindelserna, Detta faktum, gör att många eller alla mer eller mindre utan kostnad kan ansluta höghastighets och bredbands anslutningar till sina verksamheter till en kostnad av 0 kronor eller mycket billigt. Intjäningsförmågan på "nätet" för den fysiska förbindelsen måste hitta nya vägar till sin intjäningsförmåga. Dessa "marknadsfenomen" kan vara ett "hot" mot strukturella investeringar i den Svenska glesbygden - såvida man inte i mycket tidigt skede inför en dylika uppbyggnad med ett innehåll där näringslivet de facto kan konkurrera på villkor som är bättre än vad storstaden kan erbjuda och att man i vart fall inte tro sig kunna "tjäna" något på det fysiska nätet. Om detta finns det mer att skriva om, men detta var en reflektion i all hast nedskriven i syfte att väcka lite extra tankar och belysa hur bra det går att ge uttryck för synpunkter över Internet. En liten annan reflektion i sammanhanget som kanske är värd att i vart fall läsa - är hur Sveriges glesbygd skall kunna konkurrera med andra distansarbetsplatser och distans centers som finns på andra platser i världen. IT - IP - Internet och alla andra namn, ett kärt barn får är ju i dag heta områden som både baltiska länder, Östeuropa, mellanöstern, Pakistan, Indien och Fjärran östern insett är deras räddningsplanka då man skall förbättra landets och regionernas ekonomi. När dessa regioner startar sin krafter kommer naturligtvis de att leta efter kunder som har en betalningsförmåga, dvs man kommer att hitta sina kunder i de mer välstadgade Europeiska storstäderna. Hur kan detta påverka Svensk glesbygd, undrar du säkert. Vi tittar väl i Sverige på den Svenska mrknaden - eller? Det är ju i och för sig riktigt, men Internet och den explosion som nu skett på ett globalt plan vad avser att alla på jorden accepterat ett gemensamt transportnät - Internet, innebär som följd att även det minsta företaget i Ramsele faktiskt kan sälja sina tjänster eller produkter på en global marknad, såvida man har en produkt, tjänst och språk som står sig i konkurrens, med det utbud som finns i värden. Efter att jag nu vistats i mellanöstern i snart två år och aktivt studerat utvecklingen både här och i regioner så som Indien, Pakistan och Fjärran östern kan jag se hur faktiskt Svensk glesbygd skulle kunna befäst en position på en global marknad, men detta är en helt annan historia. Avslutningsvis, vill jag också flika in det faktum och den beskrivningen att ett callcenter i folkmun ses som en plats där man anordnat många arbetsplatser så som en jättelik telefonistarbetsplats - ala nummerbyrån - kundtjänster - tv shopping - biljett bokningar mm. Men Callcenter och en "sann" RiT eller DMO Operatör - är så mycket mer än bara svara i "telefonen". (RiT= Research In Time Operator, DMO - Distance Media Operator) (RiT och DMO är på den utbildning som utvecklades av ett team, bestående av: Lars Olof Känngård - Håkan Johnsson - Peter Näckå samt Sten Rönnberg. Peter Näckå genomförde tillika utbildningarna hos både Telitel och Trendit) Statliga tjänster försvinner från
Sollefteå Jag hoppas att man kanske dammar av några av de förslag som jag framfört om hur man inom kommunen kan skapa decentraliserade verksamheter inom IT området och inom Kommunen. Man bör även titta på lite innovativa tankar om hur befintliga kunskaper från militära befattningar kanske kan omvandlas till lönsamma distanstjänster, där kanske inte kunderna är eller finns i Härnösand utan kanske uti i världen. Jag hoppas att jag med denna lilla text i vart fall visat dig som besökare av denna Portal att Myndighetsmissbruk, inte bara är en plats för klagomål - Myndighetsmissbruk som portal ska bli platsen där värdefulla dialoger kan upprätthållas och ge näring till glesbygden. Å till sist, alla ni som är med i Kommunens ledning, Styrelse eller Fullmäktige - börja använd Internet och visa omgivningen att ni själva använder den livlina som ni i framtiden förväntar er att kommunen skall kunna överleva med. S K A P A E T
T L E V A N D E
|
Vill Du
läsa mer om nyheter som rör Sollefteå - kan du gå till Sollefteå Kommuns hemsida, och
där välja rubriken " |
Vill
du delta här på denna sida med egna synpunkter kan du skicka ett Allmänna kommentarer - Allmänna frågor - Juridiska frågor - Frågor som rör stöd Tryck bara på en av rubrikerna |
| Hemsida | Indexsida Trendit | Uppdaterad | Sök | Åter till Q&A |
© LOK 1999-2000 2000-03-28 12:24
Myndighetsmissbruk_Q&A_Allmänna Frågor1.htm